عامل حمله تروریستی نیوزیلند به جنبش‌های هویت‌طلب اروپایی کمک مالی می‌کرد

عامل حمله تروریستی نیوزیلند به جنبش های هویت طلب اروپایی کمک مالی می کرد
عامل حمله تروریستی نیوزیلند به جنبش های هویت طلب اروپایی کمک مالی می کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحقیقات انجام شده در ماجرای حمله به نمازگزاران دو مسجد در نیوزیلند که بازتاب گسترده ای در جهان داشت و خشم و انزجار بسیاری را نسبت به گروه های نژادپرست برانگیخت نشان داد که اقامت کوتاه مدت عامل این حملات در برخی کشورهای اروپایی عامل اصلی تقویت تفکرات افراطی و نژادپرستانه وی بوده است.

آگهی

عامل حمله تروریستی به دو مسجد در کرایست‌چرچ، شهری واقع در استان کانتربوری نیوزیلند، سال ۲۰۱۷ میلادی در چهار نوبت اقدام به کمک مالی به یک گروهک راست افراطی فرانسوی موسوم به «نسل هویت طلب» Génération identitaire کرده است.

این مطلبی است که روزنامه اتریشی «در استاندارد» از آن پرده برداشته است. روزنامه اتریشی به نقل از منابع نزدیک به سرویس های پلیس آلمان تصریح کرده است که این کمک مالی در چهار نوبت به حساب گروهک راست افراطی فرانسوی واریز شده است.

با اینحال مشخص نیست که گیرنده اصلی این کمک های مالی به طور مشخص چه اشخاص یا گروه هایی هستند. «در استاندارد» در این خصوص اشاره می کند که ممکن است فعالان گروهک «نسل هویت طلب» مقصد اصلی این کمک ها باشند در حالی که این احتمال نیز وجود دارد که دیگر سازمان های مرتبط با دیگر جنبش های هویت خواه در اروپا که به صورت آشکار مهاجرستیزی می کنند از این کمک ها بهره برده باشند.

نشریه اتریشی در ادامه گزارش خود آورده است که سرویس‌های مخفی اتریش جزئیات و اطلاعات بیشتری از این جریان را در اختیار دارند که حاصل تحقیقات انجام شده در خصوص حمله تروریستی پانزده مارس در نیوزیلند است.

«برنتون ترنت»، فردی ۲۸ ساله و نژادپرست که در مانیفستی با عنوان «جایگزینی بزرگ» خود را «سفید پوست» معرفی کرده و به برتری نژاد سفید اعتقاد دارد روز جمعه ۱۵ مارس در جریان نماز روز جمعه به دو مسجد شهر کرایست چرچ نیوزیلند حمله کرد و ۵۰ نمازگزار را به قتل رساند.

بیشتر بخوانید:

در گزارش روزنامه اتریشی استاندارد آمده است که عامل حمله تروریستی نیوزیلند پاییز سال ۲۰۱۷ در مجموع مبلغی نزدیک به سه هزار یورو به عنوان کمک مالی در اختیار گروهک راست افراطی فرانسوی قرار داده است.

از سوی دیگر مقامات امنیتی اتریش در تحقیقی جداگانه به این نتیجه رسیده اند که یک جنبش هویت خواه فعال در کشورشان موسوم به «آی بی او» (IBÖ) سال گذشته میلادی کمکی به میزان ۱۵۰۰ یورو از سوی برنتون ترنت دریافت کرده است.

این مسئله به تایید بنیانگذار و رهبر این جنبش اتریشی نیز رسیده است.

تحقیقات انجام شده در ماجرای حمله به نمازگزاران دو مسجد در نیوزیلند که بازتاب گسترده ای در جهان داشت و خشم و انزجار بسیاری را نسبت به گروه های نژادپرست برانگیخت همچنین نشان داد که اقامت کوتاه مدت عامل این حملات در برخی کشورهای اروپایی عامل اصلی تقویت تفکرات افراطی و نژادپرستانه وی بوده است.

دولت اتریش که ائتلافی از دو حزب محافظه کار و راست افراطی است پس از برملا شدن اطلاعات مربوط به کمک مالی برنتون ترنت احتمال منحل کردن جنبش هویت خواه فعال در این کشور را منتفی ندانسته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با کامیون به خانواده مسلمان؛ نخست‌وزیر کانادا: این یک حمله تروریستی بود

آغاز دادگاه مهاجم نیوزیلندی؛ متهم می‌خواست بیشتر بکُشد و مساجد را آتش بزند

یکسال پس از حمله به مساجد نیوزیلند؛ «تهدیدهای نژادپرستانه هنوز باقی است»