سالروز پایان جنگ جهانی دوم؛ ژاپنی‌ها راهی معبد یاسوکونی شدند

مراسم یادبود از شهدای جنگ جهانی دوم در معبد یاسوکونی
مراسم یادبود از شهدای جنگ جهانی دوم در معبد یاسوکونی Copyright Eugene Hoshiko/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نخست وزیر ژاپن امسال در این مراسم شرکت نکرد اما یک نذر مذهبی فرستاد.

آگهی

مومنان ژاپنی روز شنبه ۲۵ مرداد (۱۵ اوت) از نقاط مختلف این کشور برای عبادت و تقدیر از کشته‌شدگان و قهرمانان جنگی در سالروز پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم ژاپن، به معبد یاسوکونی آمدند.

معبد یاسوکونی اجساد و بقایای جانباختگان جنگ را که برخی از آنها به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شده‌اند در خود جای داده است. مذهب شینتو به آنها مقام خدایی می‌دهد. به این دلیل کشورهای همسایه ژاپن، به خصوص کره جنوبی، کره شمالی و چین که در دوران جنگ اشغال شده و از جنایت‌های ژاپنی‌ها در خاکشان رنج بردند، این معبد را یاد آور گذشته و افکار میلیتاریستی ژاپن می‌دانند. به خصوص که دولت کنونی ژاپن به عنوان دولتی سنت‌گرا شهرت دارد و حضور شینزو آبه در این مراسم یادبود در سال‌های گذشته بحث‌های زیادی برانگیخته بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

نخست وزیر ژاپن امسال در این مراسم شرکت نکرد اما یک نذر مذهبی فرستاد. کارشناسان معتقدند عدم حضور او برای کاهش تنش‌ها در این زمینه با کشورهای همسایه است. با این حال شینزو آبه در مراسم یادبود امسال با حضور امپراطور این کشور از کشته‌شدگان و رنج‌ها و جانفشانی‌های آنان قدردانی کرد، اما اشاره‌ای به رنج‌های کشورهای اشغال‌شده توسط ژاپن نکرد و عذرخواهی نیز نکرد. این در حالی است که ناروهیتو امپراطور ژاپن در مراسمی مختصر «پشیمانی عمیق» خود را به دلیل «عملکردهای کشورش در دوران جنگ» ابراز کرد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که دیگر هرگز چنین اتفاق ناگواری رخ ندهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«روز پیروزی»؛ هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم

رسم نقاشی دیواری از کهنه سربازان روس به مناسبت سالگرد جنگ جهانی دوم

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد