آزادی صدها نفر از زندان‌های بلاروس؛ شواهد در شکنجه معترضان افزایش یافت

آزادی معترضان زندانی از زندان مینسک
آزادی معترضان زندانی از زندان مینسک Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدارک و شواهد درباره نقض جدی حقوق بشر از سوی پلیس و زندانبان‌ها رو به افزایش است. عفو بین‌الملل تاکید کرده است که شواهد گسترده‌ای درباره شکنجه معترضان وجود دارد.

آگهی

معترضانی که پس از چندین روز بازداشت در بلاروس آزاد شدند مدعی هستند که در زندان شکنجه شده‌اند.

صدها نفر شب گذشته پس از بازداشت در جریان سرکوب شدید دولت در تظاهرات علیه انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو از زندان آزاد شده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس در تاریخ یکشنبه ۹ اوت (۱۹ مرداد) برگزار شد و یک روز بعد کمیسیون انتخابات این کشور، آقای لوکاشنکو را با ۸۰.۲ درصد مجموع آرا پیروز این انتخابات معرفی کرد.

با این حال پس از اعلام نتایج اولیه معترضان به نتیجه این انتخابات به خیابان‌ها آمدند و اعتراض کردند.

سوتلانا تیخانووسکایا نامزد رقیب لوکاشنکو که طبق گفته کمیسیون انتخابات حائز ۹.۹ درصد آرا شده است، مقام‌های این کشور را به ایجاد «حمام خون» متهم کرد و خواستار تجمع‌های بیشتر در این هفته شد.

دولت بلاروس، پنجشنبه شب اعلام کرد که هزار نفر از افراد بازداشت شده در جریان این اعتراض‌ها را آزاد کرده است. با این حال، بسیاری از شهروندان بلاروس در روز جمعه همچنان منتظر خبری تازه از دوستان و نزدیکان مفقود شده خود هستند.

مدارک و شواهد درباره نقض جدی حقوق بشر از سوی پلیس و زندانبان‌ها رو به افزایش است. عفو بین‌الملل تاکید کرده است که شواهد گسترده‌ای درباره شکنجه معترضان وجود دارد.

شماری از معترضان تازه آزاد شده توضیح داده‌اند که چگونه از خوابیدن و خوردن آب منع شده‌اند و یا زندانبان‌ها از دستگاه‌های شوک برقی علیه آن‌ها استفاده کرده‌اند و یا با سیگار آن‌ها را سوزانده‌اند و یا ضرب و جرح کرده‌اند.

ده‌ها زندانی‌ها گفته‌اند که در سلول‌ها کوچک که تنها جای تعداد محدودی است، نگهداری می‌شدند.

آسوشیتدپرس
شکنجه معترضان در بلاروسآسوشیتدپرس

زمانیکه صدها زندانی نیمه شب پنجشنبه از زندان مینسک پایتخت بلاروس آزاد شدند، صحنه‌های احساسی بین افراد تازه آزاد شده و افرادی که پشت در زندان منتظر آن‌ها بودند ایجاد شد.

بیش از ۱۰۰ زندانی دیگر نیز از زندانی بیرون از پایتخت نیز دیشب آزاد شدند.

آمبولانس‌هایی نیز بیرون از زندان دیده می‌شدند تا افرادی که قادر به راه رفتن نبودند و حال مساعدی نداشتند، به بیمارستان منتقل کنند.

AP
معترضان آزاد شده از زندان مینسکAP

رهبر مخالفان حمام خون را محکوم کرد

خانم تیخانووسکایا که این هفته به دلیل امنیت خود به لیتوانی گریخت، خواستار شمارش مجدد آرا شد و روز جمعه این سرکوب را در یک ویدئو محکوم کرد.

مقامات، تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را در خیابان‌ها به حمام خون تبدیل کردند. وضعیت بحرانی شده است. دیدن اینکه در چند روز گذشته چه اتفاقی در کشور افتاده، دردناک است
سوتلانا تیخانووسکایا
نامزد رقیب لوکاشنکو

وی گفت: «مقامات، تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را در خیابان‌ها به حمام خون تبدیل کردند. وضعیت بحرانی شده است. دیدن اینکه در چند روز گذشته چه اتفاقی در کشور افتاده، دردناک است.»

وی با تاکید بر اینکه برخورد با معترضان نباید همراه با خشونت باشد، از مقامات بلاروس خواست تا به خشونت‌ها خاتمه دهند و وراد گفت‌وگو شوند.

وی از شهروندان بلاروس نیز خواست تا در روزهای شنبه و یکشنبه تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز برگزار کنند.

AP
زندانیان آزاد شدهAP

این معلم سابق ۳۷ ساله، همسر سرگئی تیخانوفسکی وبلاگ‌نویس منتقد لوكاشنكو است که به دلیل شرکت در یک گردهم‌آیی توسط مقامات بلاروس بازداشت و از شرکت در انتخابات منع شد. او به جای همسرش در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس شرکت کرد.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه (امروز) درباره درخواست‌ها برای تحریم بلاروس تشکیل جلسه دهند. این جلسه به‌صورت ویدئویی برگزار می‌شود.

آگهی

بنا بر گزارش‌ها، خیابان‌های مینسک پایتخت بلاروس، گرچه به نسبت روزهای نخست بعد از انتخابات آرام‌تر است اما همچنان معترضان به اعتراض خود ادامه می‌دهند. در دو روز گذشته صدها زن به این جنبش اعتراضی پیوسته‌اند و زنجیره‌های همبستگی انسانی را تشکیل داده‌اند.

طبق آمار رسمی حدود ۷ هزار نفر در چند روز تظاهرات پس از انتخابات بلاروس بازداشت و صدها نفر نیز زخمی‌ شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چراغ سبز اتحادیه اروپا برای تحریم مقامات سرکوبگر بلاروس

شمار بازداشتی‌های اعتراضات بلاروس به بیش از ۶ هزار نفر رسید

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت