جبران خسارت دوران استعمار؛ بوروندی از آلمان و بلژیک ۴۳ میلیارد دلار غرامت خواست

رییس جمهور جدید بوروندی
رییس جمهور جدید بوروندی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت بلژیک سال گذشته بصورت رسمی از ربودن فرزندان زوج‌های دو رگه از کشورهای جمهوری دموکراتیک کنگو، بوروندی و رواندا بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ میلادی عذرخواهی کرد. این اقدام بلژیک در دوران استعمار با محکومیت سازمان ملل نیز همراه شد که از آن با عنوان «جنایتکاری در دوران استعمار» یاد کرد.

آگهی

دولت کنونی بوروندی از آلمان و بلژیک درخواست کرد تا ۴۳ میلیارد دلار برای جبران خسارت دوران استعمار به این کشور بپردازند.

این کشور همچنین از دو کشور آلمان و بلژیک خواست تا اشیای متعلق به بوروندی را به این کشور بازگردانند.

پیش از بوروندی، کشورهای دیگر آفریقایی مانند کنگو، نامیبیا و کنیا تقاضاهای مشابهی از کشورهای استعماری قرن نوزده و بیست داشته‌اند. البته همه کشورهای آفریقایی در خصوص چگونگی برخورد با این موضوع، متفق‌القول نیستند.

دولت نامیبیا پیشنهاد آلمان برای پرداخت پول برای جبران خسارت‌های ناشی از دوران استعمار را رد کرده و گفته که این اقدام کافی نیست. اما در مقابل کنیا پیشنهاد دریافت پول از بریتانیا را پذیرفته است.

تانزانیا نیز ابتدا از آلمان برای آنچه که ارتکاب جنایات هولناک در دوران استعمار می‌نامد، درخواست غرامت کرد اما بعدا از درخواست خود صرف‌نظر کرد.

درخواست بوروندی برای دریافت غرامت، با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در این کشور همراه شده است. رئیس جمهور ۵۲ ساله بوروندی، یکی از شخصیت‌های حکومتی در جریان سرکوب سال ۲۰۱۵ بوده است که ۱۲۰۰ کشته و ۴۰۰ هزار نفر مهاجر را به همراه داشت.

کشور بوروندی واقع در مرکز آفریقا، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. گفته می‌شود که فقر در این کشور نهادینه شده و چالش‌های کنونی در جامعه انسانی بوروندی، نتیجه دوران استعماری بلژیک است که همچنان روی این کشور سنگینی می‌کند.

دولت بلژیک سال گذشته به صورت رسمی از ربودن فرزندان زوج‌های دو رگه از کشورهای جمهوری دموکراتیک کنگو، بوروندی و رواندا بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ میلادی عذرخواهی کرد. دولت بلژیک این کودکان را در جریان سیاست «جدایی نژادی» به اروپا منتقل کرده بود. این اقدام بلژیک در دوران استعمار با محکومیت سازمان ملل نیز همراه شد که از آن با عنوان «جنایتکاری در دوران استعمار» یاد کرده است.

فیلیپ اول، پادشاه بلژیک نیز با ابراز تأسف از گذشته استعماری کشورش، با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری کنگو از «جراحت‌هایی» سخن گفت که دوران استعمار بر جا گذاشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیمی از خشونت ورزی‌ها علیه پناهجویان آفریقایی از سوی ماموران حافظ قانون بوده است

بهره‌کشی جنسی؛ کابوس بی‌پایان زنان مهاجر آفریقا

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟