تردیدهایی درباره ویدئوی منتشر شده توسط تیخانووسکایا؛ آیا او تحت فشار بوده است؟

سوتلانا تیخانووسکایا
سوتلانا تیخانووسکایا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تیخانووسکایا شامگاه دوشنبه سه ساعت در دفتر کمیسیون مرکزی انتخابات نگه داشته شد. سوتلانا در این مدت با حضور دو مقام عالی‌رتبه امنیتی تنها بود. نه کاغذ و مدرکی داشت، نه وکیلی و نه هیچکس دیگری همراهش بود. فکر کنم در این سه ساعت تحت فشار بی‌سابقه‌ای بوده است.»

آگهی

چهار روز پس آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، مخالفان می‌گویند سوتلانا تیخانووسکایا، رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو، تحت فشار شدید بوده است.

خانم تیخانووسکایا روز سه‌شنبه با انتشار یک پیام ویدیویی در فیسبوک اعلام کرد که تنها به دلایل خانوادگی، بلاروس را ترک کرده و به لیتوانی رفته است. همسر سوتلانا تیخانووسکایا که قرار بود در این انتخابات نامزد مقام ریاست جمهوری باشد، از ماه مه در بازداشت به سر می‌برد.

با این حال، کاندیدای «شکست خورده» انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در یک ویدیوی دیگر که در تلگرام منتشر شده، از هوادارنش می‌خواهد تا به قانون احترام بگذارند و نتایج انتخابات را بپذیرند.

سوتلانا تیخانووسکایا که پیش از ورود ناخواسته به دنیای سیاست معلم زبان انگلیسی بود، در این فایل ویدیویی کاملا مستاصل به نظر می‌رسد. او در حالی که پیام به هواداران را از روی کاغد می‌خواند، از معترضان می‌خواهد که برای جلوگیری از خونریزی و خشونت، تظاهرات را متوقف کنند.

مخالفان الکساندر لوکاشنکو می‌گویند که این ویدیو مسلما تحت فشار ضبط شده است.

بررسی‌های یورونیوز نیز نشان می‌دهد که این ویدیو در کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس در شهر مینسک ضبط شده است.

سه ساعت فشار بی‌سابقه بر سوتلانا تیخانووسکایا

یورونیوز با مقایسه ویدیویی که خانم تیخانووسکایا در آن از هوادارانش می‌خواهد که اعتراضات را متوقف کنند با ویدیویی که در سال ۲۰۱۹ از لیدیا یارموشینا، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس منتشر شده بود، به این نتیجه رسید که هر دو فایل در یک محل ضبط شده‌اند: همان مبل، همان پنجره و پرده‌ها و همان دیوار در هر دو ویدیو به چشم می‌خورند.

یورونیوز
مقایسه تصاویر پیام سوتلانا تیخانووسکایا و ویدیوی لیدیا یارموشینا نشان می‌دهد هر دو فایل در یک مکان ضبط شده اند.یورونیوز

این فرضیه پس از گفت‌وگو با ماریا کولسنیکووا، یکی از همرزمان و متحدان خانم تیخانووسکایا بیش از پیش تقویت شد. 

تیخانووسکایا شامگاه دوشنبه سه ساعت در دفتر کمیسیون مرکزی انتخابات نگه داشته شد. سوتلانا در این مدت با حضور دو مقام عالی‌رتبه امنیتی تنها بود. نه کاغذ و مدرکی داشت نه وکیلی و نه هیچکس دیگری همراهش بود. فکر کنم در این سه ساعت تحت فشار بی‌سابقه‌ای بوده است.
ماریا کولسنیکووا
عضو کارزار انتخاباتی سوتلانا تیخانووسکایا

ماریا کولسنیکووا به یورونیوز گفت: «تیخانووسکایا شامگاه دوشنبه سه ساعت در دفتر کمیسیون مرکزی انتخابات نگه داشته شد. سوتلانا در این مدت با حضور دو مقام عالی‌رتبه امنیتی تنها بود. نه کاغذ و مدرکی داشت، نه وکیلی و نه هیچکس دیگری همراهش بود. فکر کنم در این سه ساعت تحت فشار بی‌سابقه‌ای بوده است.»

از قرار معلوم، سوتلانا تیخانووسکایا پس از این حضور سه ساعته، از خروجی دیگری، غیر از در اصلی، ساختمان کمیسیون مرکزی انتخابات را ترک کرده است. هوادارانش بعدا فهمیدند که او به لیتوانی رفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است

لوکاشنکو: اگر ناتو به خاک بلاروس تجاوز کند، تسلیحات هسته‌ای روسیه را به کار می‌گیریم