۷۰۰ بازداشت دیگر در بلاروس؛ سازمان ملل: باید اعتراض مردم شنیده شود

Belarus elections
Belarus elections Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم باشله در واکنش به گزارش ها مبنی خشونت پلیس و شلیک گلوله های پلاستیکی گفت: «باید اعتراض مردم شنیده شود.»

آگهی

میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر با اشاره به آنچه این روزها در کشور بلاروس می‌گذرد، گفت: «آزاد بودن جریان اطلاع رسانی از نیازهای حیاتی یک جامعه دموکراتیک است. به ویژه در مواقعی که بحرانی اجتماعی جامعه‌ای را فرا می گیرد.»

روز یکشنبه ۹ اوت در کشور بلاروس انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که نتایج آن مورد اعتراض مخالفان دولت قرار گرفت. تعداد زیادی از مردم در شهرهای مختلف بلاروس به خیایان‌ها آمدند که با سرکوب نیروهای انتظامی مواجه شد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، واکنش خشونت آمیز مقامات دولتی به تظاهرات را محکوم کرد و گفت: « به مقامات بلاروس یادآوری می کنم که در هنگام اعتراضات، استفاده از زور باید همیشه استثنایی و آخرین راه حل ها باشد. باید یک تفاوت آشکار میان تظاهرات‌ مسالمت آمیز و تجمع‌های خشن قائل شد و نباید پاسخ به اعتراضات مسالمت آمیز استفاده از خشونت باشد.»

خانم باشله در واکنش به گزارش ها مبنی خشونت پلیس و شلیک گلوله های پلاستیکی گفت: «باید اعتراض مردم شنیده شود.»

مقامات دولتی باید حق استفاده از آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز را تسهیل کنند و آن را سرکوب نکنند. ضرورت شنیدن صدای مردم در ایام انتخابات بیشتر می‌شود و نه آنکه متوقف شود.
میشل باشله
کمیسر عالی سازمان ملل متحد

این مقام عالی حقوق بشر در ادامه افزود: «مقامات دولتی باید حق استفاده از آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز را تسهیل کنند و آن را سرکوب نکنند. مردم حق دارند نظر و مخالفت خود را ابراز کنند، و ضرورت شنیدن صدای مردم در ایام انتخابات بیشتر می‌شود و نه آنکه متوقف شود.»

خانم باشله به برخی گزارش‌ها اشاره کرد که بر اساس آن بیش از ۶ هزار نفر ظرف روزهای گذشته و در جریان انتخابات دستگیر شده اند، که در میان بازداشت شدگان افراد زیر سن قانونی نیز دیده می‌شوند، او روند دستگیری های گسترده را نقض آشکار استانداردهای بین المللی حقوق بشر توصیف کرد.

میشل باشله همچنین به زخمی شدن ۲۵۰ نفر از تظاهرات کنندگان، و مرگ یکی از آنها اشاره کرد و به دولت بلاروس « منع مطلق شکنجه و سایر بدرفتاری با بازداشت شدگان» را یادآوری کرد.

به گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل، از روز یکشنبه، شبکه اینترنت به طور متناوب قطع شده است. روزنامه‌‌نگاران مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند و بیش از ۵۰ خبرنگار و وبلاگ‌نگار بازداشت شده‌اند.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد دولت بلاروس را به احترام به آزادی‌ رسانه‌ها و جریان اطلاع‌رسانی فراخواند.

همچنین پلیس بلاروس اعلام کرده است که در چهارمین روز اعتراض‌ها که روز گذشته برپا شد، ۷۰۰ نفر دیگر را بازداشت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار بازداشتی‌های اعتراضات بلاروس به بیش از ۶ هزار نفر رسید

ویدئویی از درگیری ماموران امنیتی بلاروس با معترضان در مینسک

واکنش‌ها به انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس؛ اروپا خواهان خویشتن‌داری در برخورد با معترضان ‌شد