نتایج اولیه انتخابات بلاروس حاکی از پیروزی لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد آرا است

Sergei Grits
Sergei Grits Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان برگزاری این انتخابات ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا حضور نداشتند زیرا این گروه دعوتنامه‌های حضور در این انتخابات را به موقع دریافت نکردند.

آگهی

خبرگزاری رسمی بلاروس عصر یکشنبه پس از بسته شدن مراکز اخذ رای اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری کنونی این کشور توانسته است نزدیک به ۸۰ درصد آرای ریخته شده در صندوق‌ها را از آن خود کند.

به نوشته این خبرگزاری، شمارش اولیه آرای انتخابات حاکی از آن است که آقای لوکاشنکو توانسته است ۷۹.۷ درصد آرا را به دست آورد.

سوتلانا تیخانووسکایا، اصلی‌ترین رقیب او در این روز با کسب ۶.۸ آراء در جایگاه دوم قرار گرفت.

آقای لوکاشنکو که «آخرین دیکتاتور اروپا» لقب گرفته، طی سخنانی خود را پیروز این انتخابات خواند تا ششمین دورۀ زمامداریش را در این مقام آغاز کند.

الکساندر لوکاشنکو بارها تاکید کرده بود که نمی‌تواند باور کند زنان می‌توانند در این انتخابات پیروز شوند. وی در ماه مه (۳ ماه پیش از انتخابات) گفت: «قانون اساسی ما برای زنان نیست. جامعه ما آنقدر پخته نیست که به زنان رای دهد. چون در قانون اساسی ما رئیس جمهوری قدرت زیادی دارد.»

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یکشنبه در حالی برگزار شد که پلیس با هدف جلوگیری از اعتراضات احتمالی، چند ایستگاه بازرسی در اطراف پایتخت دایر و دست‌کم ۸ نفر از نیروهای فعال در کمپین نامزدهای رقیب را بازداشت کرده بود.

در جریان برگزاری این انتخابات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) حضور نداشتند زیرا این گروه دعوتنامه‌های حضور در این انتخابات را به موقع دریافت نکرده بودند.

این انتخابات در حالی برگزار شد که ویکتور باباریکو، مهمترین رقیب لوکاشنکو به اتهام کلاهبرداری و اختلاس به زندان افتاده بود و متعاقب آن نیز حضور او در این انتخابات ممنوع شد.

دیگر مخالف برجسته لوکاشنکو، والری تسپکالو بود که پس از رد صلاحیت شدن، از ترس بازداشت به روسیه گریخت.

مقامات بلاروس از زمان آغاز فعالیتهای انتخاباتی در ماه مه، بیش از هزار نفر را بازداشت کرده‌اند. بخش قابل توجهی از بازداشت شدگان اهالی رسانه‌ها بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دومین شب اعتراض‌ها در بلاروس؛ رقیب لوکاشنکو در انتخابات به لیتوانی فرار کرد

اعلام پیروزی لوکاشنکو در انتخابات بلاروس؛ ۱ کشته و ۲۰۰ بازداشتی در تظاهرات معترضان

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت