اعلام پیروزی لوکاشنکو در انتخابات بلاروس؛ ۱ کشته و ۲۰۰ بازداشتی در تظاهرات معترضان

تظاهرات در بلاروس
تظاهرات در بلاروس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس روز دوشنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) اعلام کرد الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور کنونی به پیروزی قطعی در انتخابات این کشور دست یافته است.

آگهی

کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس روز دوشنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) اعلام کرد الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور کنونی به پیروزی قطعی در انتخابات این کشور دست یافته است.

بنابر اعلام این کمیسیون و بنا بر نتایج مقدماتی، آقای لوکاشنکو ۸۰.۲ درصد مجموع آرا را کسب کرده است و سوتلانا تیخانووسکایا نامزد رقیب وی حائز ۹.۹ درصد آرا شده است.

نتایج جدید همزمان با آن اعلام می‌شود که مطابق گزارش رسانه‌ها در درگیری پلیس با تظاهرکنندگان، یک معترض کشته شد و دویست نفر بازداشت شده‌اند. ده‌ها تن از معترضان نیز آسیب دیده اند.

بنابر اعلام سازمان حقوق بشری ویاسنا در بلاروس، در جریان تظاهرات شب گذشته یک مرد جوان در اثر برخورد با خودروی نیروهای انتظامی دچار شکستگی جمجمه شده و جان باخته است.

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات بلاروس و پیروزی الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری برای ششمین بار متوالی، هزاران معترض شب گذشته در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند.

در جریان این تظاهرات پلیس تلاش کرد با باتوم، ماشین آب‌پاش و شلیک گاز اشک آور معترضان را در مینسک، پایتخت و دیگر شهرها متفرق کند.

آسوشیتدپرس
اعتراض‌ها در بلاروسآسوشیتدپرس

اعتراضات پس از آن آغاز شد که خبرگزاری رسمی بلاروس اعلام کرد آقای لوکاشنکو در این انتخابات حائز حدود ۸۰ درصد آرا شده و رقیب وی سوتلانا تیخانووسکایا تنها ۸ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

خانم تیخانووسکایا با رد نتایج اعلام شده گفت: «من به چشمان خودم ایمان دارم. اکثریت با ما بوده است.»

معترضان در خیابان دولت را به دستکاری در نتایج متهم می کنند. الکساندر لوکاشنکو، که «آخرین دیکتاتور اروپا» لقب گرفته برای بیش از ۲۶ سال است که قدرت را در بلاروس در دست دارد و منتقدان وی می‌گویند او در مدت زمامداری خود صداهای مخالف دولت را خاموش و رسانه‌های مستقل را سرکوب کرده است.

یک گروه مسقل ناظر گفته است در انتخابات روز یکشنبه دستکم ۵ هزار و ۹۶ تخلف در شعب اخذ رای صورت گرفته است. این در حالی است که بنابرگزارش‌ها ۷۰ عضو این نهاد ناظر نیز بازداشت شده اند.

پیشتر در فاصله یک شب مانده به برگزاری انتخابات، مقامات امنیتی بلاروس مدیر کمپین تبلیغاتی خانم تیخانووسکایا را نیز دستگیر کرده بودند.

روز گذشته الکساندر لوکاشنکو با تهدید گروه‌های مخالف گفته بود: «اگر اقدامی علیه کشور انجام دهید، یا اگر حتی در مقیاس بسیار کوچک تلاش کنید کشور را به ورطه آشوب بکشانید و بی ثبات کنید، پاسخی در خور و سریع از جانب من دریافت خواهید کرد.»

لیدیا یرموشینا، رئیس کمیسیون انتخابات، از معترضان خواسته است شکست را با آرامش قبول کنند. وی از خانم تیخانووسکایا خواسته به الکساندر لوکاشنکو تبریک بگوید و مردم را «تحریک» نکند.

آسوشیتدپرس
بازداشت معترضان در بلاروسآسوشیتدپرس

در جریان برگزاری این انتخابات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) حضور نداشتند زیرا این گروه دعوتنامه‌های حضور در این انتخابات را به موقع دریافت نکرده بودند.

این انتخابات در حالی برگزار شد که ویکتور باباریکو، مهمترین رقیب لوکاشنکو به اتهام کلاهبرداری و اختلاس به زندان افتاده بود و متعاقب آن نیز حضور او در این انتخابات ممنوع شد. دیگر مخالف برجسته لوکاشنکو، والری تسپکالو بود که پس از رد صلاحیت شدن، از ترس بازداشت به روسیه گریخت.

سوتلانا تیخانووسکایا، نامزدی که در انتخابات روز گذشته شرکت داشت، همسر سرگئی تیخانوفسکی وبلاگ‌نویس منتقد لوكاشنكو است که به دلیل شرکت در یک گردهم‌آیی «غیرمجاز» توسط مقامات بلاروس بازداشت و از شرکت در انتخابات منع شد.

مقامات بلاروس از زمان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در ماه مه، بیش از هزار نفر را بازداشت کرده‌اند. بخش قابل توجهی از بازداشت‌شدگان را روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه ای تشکیل می‌دهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج اولیه انتخابات بلاروس حاکی از پیروزی لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد آرا است

تهدید لوکاشنکو در آستانه انتخابات بلاروس؛ تظاهرات ادامه یابد دستگیر می‌شوید

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت