تظاهرات هزاران نفری ضد‌دولتی در بلاروس در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری

تظاهرات در بلاروس
تظاهرات در بلاروس Copyright AFP Photo
Copyright AFP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران تن از مردم بلاروس روز پنجشنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در شهر مینسک، پایتخت علیه رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو دست به تظاهرات زدند.

آگهی

هزاران نفر از مردم بلاروس روز پنجشنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در شهر مینسک، پایتخت، علیه رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو دست به تظاهرات زدند.

بنابه گزارش خبرنگار یورونیوز از این تجمع، حدود پنج هزار نفر در این تظاهرات به خیابان‌های مینسک آمده بودند.

اعتراضات علیه رئیس جمهوری بلاروس چندین هفته است که ادامه دارد. آقای لوکاشنکو پیشتر تظاهرکنندگان را تهدید کرده بود که در صورت ادامه یافتن «اقدامات غیرقانونی»، این افراد دستگیر و بازداشت خواهند شد.

مقامات نظامی و امنیتی بلاروس از زمان آغاز کارزار ضد دولتی علیه رئیس جمهوری این کشور بیش از هزار نفر را دستگیر کرده‌اند.

لوکاشنکو ۶۵ ساله که از او به عنوان «آخرین دیکتاتور اروپا» نام برده می شود، از ۲۶ سال پیش قدرت را در بلاروس در اختیار دارد. او در پی این است بار دیگر در انتخابات پیروز شود و همچنان در قدرت باقی بماند، انتخاباتی که قرار است روز یکشنبه ۹ اوت در این کشور برگزار شود.

این نخستین بار است که مسئله ریاست جمهوری آقای لوکاشنکو به چالش جدی کشیده می شود. مخالفان وی را به عدم کفایت در مدیریت بحران کرونا متهم می کنند. شرایط بد اقتصادی، محدودیت‌های سیاسی و وضع ناگوار حقوق بشر از جمله انتقادات دیگر به رئیس جمهور بلاروس به شمار می رود.

با وجود اعتراضات، ناظران احتمال تغییرات در نظام سیاسی بلاروس را کم می دانند. پیشتر هر سه عضو برجسته اپوزسیون که نامزد انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رفتند از شرکت در انتخابات منع شدند.

یورونیوز
معترضان خواهان برگزاری انتخابات آزاد هستندیورونیوز

سرگئی تیخانووسکایا، وبلاگ‌نویس مشهور با وجود تمایل برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، در ماه مه، به اتهام حمله به یک مامور پلیس بازداشت شد و امکان کاندیداتوری در این انتخابات را از دست داد. والری تسپکالو دیگر نامزد انتخابات پس از «رد صلاحیت» برای شرکت در انتخابات به مسکو گریخت. ویکتور باباریکو نیز به اتهام فساد از ثبت نام برای شرکت در انتخابات منع شد.

بسیاری در تظاهرات روز گذشته نام سوتلانا تیخانووسکایا، همسر سرگئی تیخانووسکایا را فریاد می زدند. وی به جای همسرش نامزد حضور در انتخابات شده است.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یکشنبه ۹ اوت (۱۹مرداد) برگزار خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است

لوکاشنکو: اگر ناتو به خاک بلاروس تجاوز کند، تسلیحات هسته‌ای روسیه را به کار می‌گیریم