نئونازی آلمانی در دادگاه به قتل سیاستمدار این کشور اعتراف کرد

اشتفان ارنست (راست) در کنار مصطفی قاپلان، وکیل خود در دادگاه
اشتفان ارنست (راست) در کنار مصطفی قاپلان، وکیل خود در دادگاه Copyright Kai Pfaffenbach/AP
Copyright Kai Pfaffenbach/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستان فدرال اعلام کرده بود که «نژادپرستی و بیگانه‌هراسی» انگیزهٔ قاتل بوده است. کشته‌ شدن لوبک، نخستین قتل سیاسیِ نئونازی‌ها پس از جنگ جهانی دوم، در این آلمان به شمار می‌آید.

آگهی

اشتفان اِرنْست، نئونازی ۴۶ سالهٔ آلمانی در دادگاهی که روز سه‌شنبه برگزار شد به قتل والتر لوبک، سیاستمدار آلمانی حامی حقوق پناهجویان اعتراف کرد.

اشتفان ارنست پس از قرائت متن دفاعیهٔ وکیلش گفت: «آن گلوله را من شلیک کردم.» وی در ادامه از خانوادهٔ مقتول عذرخواهی کرد و افزود که با «افکار غلط گمراه» و مرتکب عملی «بزدلانه و بی‌رحمانه» شده است.

دادستان فدرال اعلام کرده بود که «نژادپرستی و بیگانه‌هراسی» انگیزهٔ قاتل بوده است. کشته‌ شدن لوبک، نخستین قتل سیاسیِ نئونازی‌ها پس از جنگ جهانی دوم، در این آلمان به شمار می‌آید.

والتر لوبک که عضو حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بود، در سال ۲۰۱۵ از سیاستِ گشودن مرزها و پذیرش پناهجویان استقبال کرد و طی سخنانی در همان سال گفت که هرکس با این ارزش‌ها موافق نیست «آزاد است که کشور را ترک کند.»

به‌گفتهٔ دادستان پرونده، اشتفان ارنست و همدست وی در همین سخنرانی حضور داشتند و ارنست از همانجا «نفرت خود از مهاجران را رفته‌رفته بر لوبک فرافکن کرد.» و آنگاه، او که از تعرض سال ۲۰۱۵ تعدادی مهاجر به زنان در کُلن و نیز حملهٔ تروریستی سال ۲۰۱۶ در نیسِ فرانسه خشمگین بود «مشغول برنامه‌ریزی برای قتل» لوبک شد.

سال گذشته نیز حملات راست‌گرایان افراطی در آلمان اوج گرفت از جمله تیراندازی در کنیسهٔ شهر شرقی هال که در آن دو تن جان باختند.

هورست شیهوفر، وزیر کشور آلمان اخیراً راستگرایی افراطی را «بزرگترین تهدید امنیتی برای آلمان» خواند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلام به سبک نازی‌ها از سوی شرکت‌کنندگان در جشن آبجوخوری آلمان جنجال‌آفرین شد

یورش پلیس فرانسه به مخفیگاه نئونازی‌ها در آلزاس؛ ۷۲ قبضه کلاشنیکف کشف شد

شمار جرایم با انگیزه سیاسی در آلمان به بالاترین میزان خود در دو دهه گذشته رسید