رسوایی مالی پادشاه پیشین اسپانیا؛ خوان کارلوس به تبعیدی خودخواسته می‌رود

خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا
خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از جمله تحقیقاتی که هم اکنون درباره پادشاه پیشین اسپانیا در جریان است، نقش او در قرارداد ۵.۵ میلیارد پوندیِ احداث خطوط قطار سریع‌السیر در عربستان سعودی و دریافت رشوه در این موضوع است.

آگهی

خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا که به اتهام فساد مالی موضوع تحقیقات قضایی است، روز دوشنبه اعلام کرد که برای تبعیدی خودخواسته، اسپانیا را ترک خواهد کرد.

او در نامه‌ای خطاب به فرزندش فیلیپهٔ ششم، پادشاه کنونی اسپانیا اعلام کرد: «من شما را از تصمیمم برای ترک اسپانیا و نقل مکان به خارج از کشور مطلع می‌کنم.»

هنوز مشخص نیست که او چه زمانی اسپانیا را ترک خواهد کرد و به کدام کشور خواهد رفت.

پادشاه پیشین اسپانیا که هم اکنون ۸۲ سال دارد، در ژوئن ۲۰۱۴ میلادی پس از انتشار اخبار متعددی دربارهٔ رسوایی‌های مالی و اخلاقی، از جمله روابطش با زنان، دریافت رشوه و داشتن حساب‌های پنهان در بانکهای سوئیس و همچنین ریخت‌و‌پاش‌های مالی در دوران بحران اقتصادی اسپانیا، پس از چهار دهه حکمرانی از سلطنت کناره‌گیری کرد.

از جمله تحقیقاتی که هم اکنون درباره او در جریان است، نقش او در قرارداد ۵/۵ میلیارد پوندیِ احداث خط‌آهن سریع‌السیر در عربستان سعودی و دریافت رشوه در این زمینه است.

تحقیقات دیوان عالی اسپانیا پس از آن آغاز شد که یکی از زنانی که با پادشاه پیشین اسپانیا رابطه داشت، در این باره افشاگری کرد. پس از آن نیز یک روزنامه سوئیسی اعلام کرد که خوان کارلوس، برای انجام یک معامله ۱۰۰ میلیون دلار از ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان دریافت کرده است.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا به‌تازگی اعلام کرده بود که آنچه را که دربارهٔ پیشرفت تحقیقات پروندهٔ‌ فساد مالیِ خوان کارلوس در اسپانیا و سوئیس شنیده «نگران‌کننده» می‌داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپانیا چهلمین سالگرد شکست کودتای ۱۹۸۱ را در غیاب خوان کارلوس گرامی داشت

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است