شکایت سیاستمداران جدایی‌طلب کاتالونیا از رئيس سابق اطلاعات اسپانیا و شرکت اسرائيلی

Roger Torrent
Roger Torrent Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو سیاستمدار ایالت کاتالونیا می‌گویند دستگاه امنیتی اسپانیا تلاش کرده تلفن‌های همراه آنها را هک کند.

آگهی

دو سیاستمدار جدایی طلب ایالت کاتالونیا اسپانیا از رئیس سابق سازمان اطلاعات اسپانیا به دلیل تلاش برای هک‌کردن تلفن‌های همراهشان شکایت کردند.

راجر تورنت سخنگوی پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا و ارنست ماراگای، عضو شورای شهر بارسلونا روز پنجشنبه ۳۰ ژوئیه شکایت خود را در دادگاهی در شهر بارسلون علیه فیلیکس سانز رولان، رئيس سابق دستگاه جاسوسی اسپانیا ثبت کردند.

این دو سیاستمدار همچنین علیه یک شرکت فناوری اسرائیلی، گروه NSO ، اقدام به پیگرد قانونی کرده اند. آقای تورنت در خصوص شکایت خود می‌گوید: «ما این پرونده را برای دفاع از حقوق خود و مطالبه مسئولیت‌های اجتماعی تشکیل می‌دهیم.»

در اوایل ماه جاری یک تحقیق مشترک توسط روزنامه‌های ال پائیس اسپانیا و گاردین بریتانیا منتشر شد و در آن ابعاد تازه‌ای از جزئیات جاسوسی علیه این دو سیاستمدار پرده برداشت. به گزارش این دو روزنامه راجر تورنت توسط بدافزارهای جاسوسی که تنها به دولت‌ها و سرویس‌های امنیت ملی کشورها فروخته می‌شود مورد حمله قرار گرفته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که نرم‌افزارهای جاسوسی می‌توانند از آسیب پذیری قبلی در اپلیکیشن واتس اپ بهره برداری کنند و به طور بالقوه دسترسی به داده‌های تلفن همراه فرد را فراهم کنند.

گزارش این دو روزنامه نشان می‌دهد مدرکی مبنی بر هک شدن موفقیت آمیز تلفن همراه آقای تورنت وجود ندارد و ظاهرا ماجرا تنها به تلاش برای هک شدن محدود بوده است.

سرویس اطلاعاتی اسپانیا از پاسخ دادن به سوالات در خصوص این ادعا خودداری کرد. دولت اسپانیا می‌گوید از هک شدن تلفن‌های همراه این سیاستمداران اطلاعی ندارد و این کار نیازمند مجوز از مراجع قضایی است.

بعد از برگزاری رفراندوم استقلال ایالت کاتالونیا در سال ۲۰۱۷ چندین رهبر ارشد جنبش جدایی طلبانه این ایالت به دلیل ایفای نقش در آن رفراندوم به مجازات حبس محکوم شدند.

در نخستین روز اکتبر سال ۲۰۱۷ رفراندوم استقلال ایالت کاتالونیا برگزار شد و طی آن بیش از ۹۲ درصد شرکت کنندگان به جدایی از اسپانیا رای مثبت دادند. این همه‌پرسی البته بی‌فرجام ماند و از سوی دولت اسپانیا غیرقانونی و غیر قابل اجرا اعلام شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو حزب اصلی جدایی‌طلب در کاتالونیا برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق دست یافتند

انتخابات محلی کاتالونیا ۳ سال پس از تلاش نافرجام برای جدایی از اسپانیا برگزار شد

وزیر دفاع اسپانیا خواستار تحقیق درباره مکالمات کهنه‌سربازان راست گرای افراطی شد