گام بلند سانچز برای تشکیل دولت: توافق جدایی‌طلبان کاتالونیا با حزب سوسیالیست

گام بلند سانچز برای تشکیل دولت: توافق جدایی‌طلبان کاتالونیا با حزب سوسیالیست
Copyright Euronews
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورت موفقیت پدرو سانچز و تشکیل کابینه، این نخستین بار در تاریخ اسپانیای دموکراتیک حواهد بود که یک دولت ائتلافی تشکیل می‌شود.

آگهی

حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا راه را برای به قدرت رسیدن پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست کارگری اسپانیا باز کرد.

اسپانیا از ماه‌ها قبل و در پی انحلال کابینه عملا در بن بست سیاسی به‌سر می‌برد و در سال گذشته دو انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا، که جریان اصلی استقلال طلب منطقه کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا به شمار می‌رود اعلام کرد ۱۳ نماینده این حزب در جریان رای‌گیری برای اعضای دولت در پارلمان این کشور حاضر نخواهند شد (آبستراکسیون). 

به این ترتیب با توجه به توافق هفته گذشته میان حزب سوسیالیست کارگری و پودموس (جریان چپ رادیکال) امکان تشکیل نخستین دولت ائتلافی تاریخِ اسپانیای پسافرانکو، دو چندان خواهد شد. 

حزب سوسیالیست کارگری (به رهبری پدرو سانچز) و پودموس (به رهبری پابلو ایگلسیاس) ۱۵۵ کرسی پارلمان را در اختیار دارند و برای تشکیل دولت ائتلافی، به همکاری حداقلی یک جریان سوم نیاز داشتند.

حزب سوسیالیست کارگری اسپانیا شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تائید توافق با جدایی‌طلبان کاتالونیا اعلام کرد: «توافق با حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا روند گفت‌وگو، مذاکره و توافق میان دولت مرکزی و دولت محلی کاتالونیا را طی ۱۵ روز آغاز خواهد کرد.» بناست شهروندان کاتالونیا، احتمالا در جریان یک همه‌پرسی، دربارهٔ این توافق نظر بدهند.

اوریول جونکراس، رهبر چپ جمهوریخواه کاتالونیا و نماینده منتخب اسپانیا در پارلمان اروپا، به دلیل سازماندهی رفراندوم نافرجام استقلال در پاییز سال ۲۰۱۷، به جرم نقض قانون اساسی و اختلاس از اموال دولتی (به‌منظور برگزاری رفراندوم غیرقانونی) از ماه اکتبر برای گذراندن ۱۳ سال حبس در زندان به سر می‌برد. به‌نظر می‌رسد در صورت تشکیل دولت جدید، پدرو سانچز برای اجرای رأی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در راستای آزادی وی تلاش کند.

روز پنجشنبه، نماینده حقوقی دولت اسپانیا (وکیل دولت) از دیوان قانون اساسی این کشور خواست تا با توجه به رای دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، آقای یونکراس برای مدت محدود و به‌منظور ایفای نقش نمایندگی در پارلمان اروپا از زندان آزاد شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقلال کاتالونیا موضوع جنجالی مناظره رهبران احزاب سیاسی اسپانیا در آستانه انتخابات

رهبر منطقه کاتالونیا به مادرید: گفت‌وگوهای حق تعیین سرنوشت آغاز شود

«سیاست با کیاست»؛ سوسیالیست‌های پدرو سانچز اسپانیا در قدرت باقی می‌مانند