بیانیه ماهان: جنگنده آمریکایی به خلبان ایرانی هشدار کاهش ارتفاع داده بود

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت هواپیمایی ماهان در بیانیه‌ای می‌گوید که پروازهای این شرکت در طول بیش از یک دهه اخیر در این مسیر پروازی فعال بوده و همواره مقررات هوانوردی را رعایت کرده است.

آگهی

شرکت هواپیمایی ماهان در واکنش به تهدید جت‌های جنگی آمریکا نسبت به پرواز پنجشنبه شب این شرکت طی بیانیه‌ای جزئیات بیشتری از ماجرای این پرواز منتشر کرد.

شرکت ماهان در بیانیه خود که روز جمعه ۳ مرداد منتشر شد ضمن شرح اتفاقات در بخشی از بیانیه خود می‌نویسد: «خلبان پرواز برای پرهیز از هرگونه خطر احتمالی پس از دریافت اخطار TCAS مبنی بر کاهش فوری ارتفاع بالافاصله، شروع به کم کردن ارتفاع هواپیما می‌کند.»

بر اساس بیانیه شرکت ماهان جنگنده‌های آمریکایی به خلبان هواپیمای مسافربری اخطار کاهش ارتفاع داده‌اند.

در ادامه بیانیه ماهان همچنین آمده است: «کاهش سریع ارتفاع منجر به آسیب رسیدن به تعدادی از مسافران و خدمه پروازی که مشغول خدمت رسانی بوده‌اند، شد که بلافاصله پس از فرود هواپیما جهت درمان به بیمارستان منتقل شدند.»

پنجشنبه شب، پرواز شماره ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر تهران-بیروت پس از طی حدود دو ساعت پرواز بر فراز خاک سوریه از سوی دو فروند جنگنده آمریکایی تهدید شد. آمریکا اعلام کرده فاصله ایمن بین جنگنده‌های این کشور و هواپیمای ماهان رعایت شده بود.

این اقدام آمریکا به شدت در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است. در همین زمینه، محمد جواد ظریف روز جمعه ۳ مرداد با انتشار پستی در حساب شخصی خود در توییتر نسبت به تهدید جنگنده‌های آمریکایی واکنش نشان داد.

آقای ظریف در توییتر خود نوشت: «آمریکا به صورت غیرقانونی سرزمین یک کشور دیگر را اشغال می‌کند و سپس به پرواز مسافربری برنامه‌ریزی شده، تعرض می‌کند - جان مسافران غیرنظامی بی‌گناه آن را به خطر می‌اندازد - به بهانه اینکه از نیروهای اشغالگر خود حفاظت کند. قانون‌شکنان باید قبل از فاجعه، متوقف شوند.»

شرکت هواپیمایی ماهان همچنین در بخش پایانی بیانیه خود می‌نویسد: «پروازهای شرکت ماهان در این مسیر سابقه بیش از یک دهه‌ای دارد و این شرکت همواره مقررات هوانوردی در انجام پروازها را رعایت کرده، لذا این اتفاق را می‌توان از دیگر مصادیق قانون گریزی رژیم حاکم بر آمریکا تلقی کرد.»

در بخش پایانی این بیانیه همچنین آمده است: «بدیهی است همانگونه که مقامات جمهوری اسلامی و همچنین دستگاه حاکمیتی (سازمان هواپیمایی کشوری) اعلام کرده اند، اقدامات لازم قضایی و حقوقی در این خصوص به عمل خواهد آمد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران رهگیری هواپیمای ماهان توسط جنگنده‌های آمریکایی را «اقدام تروریستی» خواند

قوه قضاییه ایران مسافران هواپیمای ماهان را به شکایت از آمریکا فراخواند

ماهان: ادعای خلبان مبنی بر انتقال قاسم سلیمانی و بار ممنوعه با هواپیمای مسافربری به سوریه کذب است