پانکراس مصنوعی تولید اسرائیل می‌تواند دیابت را «درمان» کند

پانکراس مصنوعی تولید اسرائیل می‌تواند دیابت را «درمان» کند
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک شرکت اسرائیلی فعال در زمینه پزشکی می‌گوید محصولی تولید کرده است که می‌تواند انسان‌های دیابتی را برای همیشه از تزریق انسولین بی‌نیاز کند.

آگهی

یک شرکت اسرائیلی فعال در زمینه پزشکی می‌گوید پانکراس یا لوزالمعده‌ای مصنوعی با اندازه بسیار کوچک تولید کرده است که می‌تواند انسان‌های دیابتی را برای همیشه از تزریق انسولین بی‌نیاز کند.

شرکت «بتالین تراپوتیکس» گفته است پانکراس‌های بیولوژیکی تولیدی آن برای بیماران دیابتی نوع ۱ و ۲ ساخته شده اند و می توانند قند خون این افراد را کنترل کنند بدون آنکه نیازی به تزریق انسولین باشد.

این محصول انقلابی در واقع یک داربست بسیار ریز بیولوژیکی است که از بافت ریه خوک درست شده است و سلول‌های پانکراس را روی خود نگه می دارد. این سلول‌ها می توانند بر حسب میزان قند خون بیمار، انسولین آزاد کنند.

پانکراس مصنوعی ساخته شده که به سختی با چشم غیرمسلح قابل رویت است، با بی‌حسی موضعی زیر پوست ران انسان جاسازی می شود.

این شرکت که مرکز آن در اورشلیم قرار دارد به نشریه گاردین گفته است برنامه فاز آزمایش انسانی این محصول را به آژانس تنظیم مقررات بریتانیا داده است و قصد دارد مرحله تست کلینیکی آن را از سال آینده در این کشور آغاز کنند.

پیش بینی می شود تا ۴۰۰ هزار نفر در این مرحله که در چندین بیمارستان بریتانیا اجرا می شود شرکت کنند.

مسئولان بتالین تراپوتیکس می گویند احتمالا قیمت این محصول چیزی حدود ۴۰ هزار دلار خواهد بود و انتظار می رود در سال ۲۰۲۴ وارد بازارها شود.

در کادر مشاوره شرکت بتالین تراپوتیکس دو برنده نوبل شیمی به نام‌های سیدنی آلتمن و آریه وارشل حضور دارند که هر دوی آن‌ها مبتلا به دیابت هستند. این شرکت از یک بودجه ۴.۵ میلیون پوندی از اتحادیه اروپا و یک بودجه دیگر ۶ میلیون پوندی از آمریکا، چین و سرمایه گذاران اسرائیلی برخوردار است.

بنابر آمار فدراسیون بین المللی دیابت بیش از ۴۶۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند.

سازمان بهداشت جهانی طی تحقیقی در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود اختلالات متابولیکی شامل دیابت، بالاتر از تصادفات جاده ای، هفتمین عامل مرگ و میر انسان‌ها در دنیا بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت: شمار مبتلایان به دیابت چهار برابر شده است

دانشمندان برای اولین بار موفق به پرورش بیضه در آزمایشگاه شدند

روزی چند عدد تخم‌‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند