یکی از ایالت‌های آلمان استفاده از نقاب و برقع را در مدارس ممنوع می‌کند

بحث بر سر پوشش صورت در آلمان
بحث بر سر پوشش صورت در آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وینفرد کرتشمان، نخست وزیر این ایالت در جنوب غربی آلمان تاکید کرد که برقع و نقاب به جوامع آزاد تعلق ندارد. چنین قانونی پیش از این برای معلمان این ایالت اعمال می‌شد.

آگهی

دانش‌آموزان مسلمان ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان که از برقع یا نقاب برای حضور در مدرسه استفاده می‌کنند احتمالا به زودی اجازه نخواهند داشت با این پوشش در کلاس درس حاضر شوند.

وینفرد کرتشمان، نخست وزیر این ایالت در جنوب غربی آلمان تاکید کرد که برقع و نقاب به جوامع آزاد تعلق ندارد. چنین قانونی پیش از این برای معلمان این ایالت اعمال می‌شد.

این تصمیم در حالی مراحل قانونی خود را طی می‌کند که موضوع استفاده از پوشیه و نقاب از سوی زنان مسلمان در آلمان به شدت مورد بحث است و پس از رای دادگاهی در هامبورگ که این ممنوعیت را در مدارس این شهر لغو کرد، بسیار داغ و جنجالی شده است. پیش از این شهرداری هامبورگ این ممنوعیت را در مدارس اعمال می‌کرد که با شکایت دختر نوجوان ۱۶ ساله که به او گفته شده بود در کلاس درس با نقاب حاضر نشود روبرو شد. در نهایت دیوان عالی اداری هامبورگ در اواخر ژانویه ۲۰۲۰ اعلام کرد در این مورد مدارس نیازمند یک مبنای قانونی در قوانین آموزشی هستند.

سوزان آیزنمان، ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان در واکنش به اتفاق اخیر گفت: «مدارس مکان‌هایی برای همزیستی و رویارویی هستند. تدریس مبتنی بر ارتباط‌های باز است که با حالت‌های چهره بیان می‌شود. معلمان و دانش‌آموزان باید بتوانند یکدیگر را به شکل واقعی نگاه کنند. پوشش کامل مانع این امر می‌شود. به این دلیل من مخالف استفاده از نقاب یا برقع در مدارسمان هستم.»

با اصلاح قانون مدارس و قوانین آموزشی می‌توانیم شفاف عمل کنیم تا تفسیر قانونی از بین برود. ما در مداس پوشش چهره را تحمل نمی‌کنیم.
سوزان آیزنمان
ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان

وی افزود: «با اصلاح قانون مدارس و قوانین آموزشی می‌توانیم شفاف عمل کنیم تا تفسیر قانونی از بین برود. ما در مداس پوشش چهره را تحمل نمی‌کنیم.»

از سوی دیگر سخنگوی وزارت آموزش بادن-وورتمبرگ در گفت‌وگو با یورونیوز با تایید تصمیم جدید این ایالت گفت: «بله درست است. ما هم اکنون در حال تدوین یک آیین‌نامه قانونی هستیم تا این تصمیم مبنای حقوقی داشته باشد که در نهایت بتوانیم ممنوعیت پوشش صورت را در مدارس اعمال کنیم.»

وی افزود: «سه‌شنبه شورای وزیران با اصلاحیه مربوط به قوانین مدارس موافقت کرد. مراحل بعدی دادرسی حقوقی و مذاکره در پارلمان خواهد بود که پس از آن می‌توان این اصلاحیه را به پارلمان ایالتی برای تصویب ارائه کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موافقت دیوان حقوق بشر اروپا با قانون منع برقع یا نقاب در بلژیک

سبقت هند از چین در صدر؛ چند دانشجوی ایرانی در آلمان مشغول به تحصیل هستند؟

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد