مذاکرات سران اروپا بر سر بودجه تخصیصی کرونا به روز چهارم کشیده شد

مذاکرات سران اروپا بر سر بودجه تخصیصی کرونا به روز چهارم کشیده شد
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با عدم توافق نهایی پس از سه روز مذاکرات فشردۀ رهبران اروپایی در بروکسل بر سر تصویب بودجه احیای اقتصادی به ارزش ۱.۸ تریلیون یورو، گفتگوها به روز چهارم کشیده شده است.

آگهی

با عدم توافق نهایی پس از سه روز مذاکرات فشردۀ رهبران اروپایی در بروکسل بر سر تصویب بودجه احیای اقتصادی به ارزش ۱.۸ تریلیون یورو، گفتگوها به روز چهارم کشیده شده است.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا دراین باره خطاب به خبرنگاران گفت: «پس از سه روز و سه شب ماراتن مذاکرات، ما در حال ورود به فاز حساس آن هستیم. با این حال من این حساس را دارم که رهبران اروپایی واقعا به دنبال رسیدن به یک توافق هستند.»

او با اظهار خوشبینی به مذاکرات امروز اضافه کرد: «ما هنوز به نقطه پایانی نرسیده‌ایم اما کارها در مسیر درست در حال حرکت هستند.»

سران اروپایی در شرایطی عصر دوشنبه ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) بار دیگر برای ادامه مذاکرات گرد هم می‌آیند که پیش از این قرار بود اجلاس روز شنبه پایان پذیرد.

هرچند چارچوب اصلی اجلاس را بودجه هفت ساله و ۱.۸ تریلیون یورویی اتحادیه تشکیل می‌دهد، اما محور اصلی اختلافات به طرح اهدای کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی به کشورهای عضو برای مقابله با ویروس کرونا و نحوه بازپرداخت آن باز می گردد. 

این طرح شامل اختصاص ۲۵۰ میلیارد یورو وام و در کنار آن اعطای ۵۰۰ میلیارد دلار کمک مالی به کشورهایی می‌شود که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس مرگبار کرونا دیده‌اند.

کشورهای جنوب اتحادیه اروپا شامل ایتالیا و اسپانیا، خواهان دریافت وام‌های مالی و بازپرداخت در درازمدت هستند؛ بدون آن که ناگزیر به اجرای سخت گیری‌های اقتصادی جدید باشند. اما اتریش، دانمارک، سوئد، فنلاند و هلند، کشورهای موسوم به گروه شمال و ثروتمند اروپایی، خواهان پرداخت وام‌های اروپایی در کوتاه مدت به قیمت اجرای سخت گیری‌های اقتصادی برای کشورهای بدهکار عضو هستند.

در واقع پنج کشور مخالف طرح، اعطای وام را بر کمک مالی ترجیح می‌دهند زیرا مبلغ آن در درازمدت به صندوق اتحادیه برخواهد گشت.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند که رهبری پنج کشور مخالف را بر عهده دارد روند مذاکرات را رو به جلو خوانده، با این حال هشدار داده است که هنوز شکست توافق محتمل است.

وی گفت: «مذاکرات شب گذشته خوب به نظر نمی‌رسید اما احساس می‌کنم که در مجموع در حال پیشرفت هستیم.»

رئیس کمیسیون اروپا نسبت به دستیابی به توافق ابراز خوشبینی کرده است

سباستین کورتس، نخست‌وزیر اتریش نیز صبح دوشنبه در توییتی نوشت که «مذاکرات سخت پایان یافته است» اما برای خوشحالی بیشتر باید منتظر نتایج امروز ماند.

در همین حال واکنش بازارهای مالی اروپایی به مذاکرات بروکسل یکدست نبوده است. در حالی که شماری از آن‌ها خوشبینی به کسب توافق را نشان می‌دهند، شماری دیگر با کاهش ارزش سهام و چشم انداز شکست مذاکرات مواجه هستند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا با فراخواندن سران حاضر اتحادیه به کنار گذاشتن اختلافات یادآوری کرده است که شمار تلفات ویروس کرونا در جهان از ۶۰۰ هزار نفر عبور کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدراعظم اتریش: بستۀ کمکی اتحادیه اروپا باید به فقیرترین اعضاء برسد

پهپادهای ایرانی چگونه مسیر انتقال نفت به اروپا را تهدید می‌کنند؟

اتحادیه اروپا شاخه نظامی حماس را تحریم کرد