دومین روز نشست سران اتحادیه اروپا؛ امید به پایان بن‌بست‌ها با ورود به مرحله «رایزنی»

John Thys
John Thys Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سران اتحادیه اروپا امیدوارند که در نشست امروز بتوانند با جلب موافقت هلند، اتریش، دانمارک و سوئد، راه را برای پرداخت کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی به کشورهای عضو به منظور مقابله با تبعات اقتصادی ویروس کرونا هموار کنند.

آگهی

سران اتحادیه اروپا روز شنبه ۱۸ ژوئیه بار دیگر برای دومین روز پیاپی از ساعت ۱۱ به وقت محلی در بروکسل تشکیل جلسه دادند تا به تلاش‌های خود برای تغییر موضع چهار کشور به اصطلاح «مقتصد» در قبال طرح احیای اقتصاد اروپا ادامه دهند.

آنها امیدوارند که در نشست امروز بتوانند با جلب موافقت هلند، اتریش، دانمارک و سوئد، راه را برای پرداخت کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی به کشورهای عضو به منظور مقابله با تبعات اقتصادی ویروس کرونا هموار کنند.

سران اتحادیه اروپا روز گذشته پس از ساعت‌ها گفتگو در حالی از یکدیگر جدا شدند که هیچ راه حلی برای حل و فصل اختلافاتشان نیافتند.

طرح احیای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شامل اختصاص ۲۵۰ میلیارد یورو وام و در کنار آن اعطای ۵۰۰ میلیارد دلار کمک مالی به کشورهایی می‌شود که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس مرگبار کرونا دیده‌اند. بر این اساس اصلی‌ترین ذی‌نفعان این طرح، ایتالیا و اسپانیا هستند.

دیدار رهبران کلیدی، پیش از آغاز رسمی نشست روز دوم

پیش از آغاز رسمی و علنیِ نشست روز دوم آنهم با حضور رهبران همۀ کشورهای عضو، نشست کوچکی با حضور شش نفر از رهبران کلیدی اتحادیه اروپا شامل آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا و مارک روته نخست‌وزیر هلند برگزار شد و این افراد با حضور شارل میشل، رئیس شورای اروپا به مطالعۀ دوبارۀ طرح ۷۵۰ میلیارد یورویی احیای اقصاد اروپا پرداختند.

در حالی که پاریس و برلین همچنان بر حفظ بسته کمک مالی ۵۰۰ میلیارد یورویی تاکید دارند، هلند خواستار کوچک شدن این بسته است.

طرح جدید شارل میشل برای احیای اقتصاد اروپا

شارل میشل روز شنبه با انجام کمی تغییرات در طرح احیای اقتصاد اروپا، پیشنهاد جدیدی را ارائه داد. انتظار می‌رود پیشنهاد جدید او از تنش‌های پیش آمده در اولین روز نشست سران اروپا بکاهد.

در طرح جدید او، اگرچه مبلغ کل اعطای وام و کمک مالی به کشورهای اروپایی همچنان ۷۵۰ میلیارد یورو باقی خواهد ماند، اما شیوۀ توزیع این پول تغییر خواهد کرد.

بر این اساس ۳۰۰ میلیارد یورو از این مبلغ بصورت وام و ۴۵۰ میلیارد یورو بصورت کمک مالی به کشورها پرداخت خواهد شد.

این تغییر کوچک در شیوۀ توزیع بسته نجات ۷۵۰ میلیارد یورویی، با هدف جلب رضایت چهار کشور مشهور به «مقتصد» انجام شده است.

هلند، اتریش، سوئد و دانمارک اعطای وام را بر کمک مالی ترجیح می‌دهند زیرا مبلغ آن در دراز مدت به صندوق اتحادیه برخواهد گشت.

شارل میشل همچنین در طرح جدید خود از مکانیسمی برای تقویت کنترل‌ها بر چگونگی هزینه سازی این پول از سوی دولت‌ها سخن گفته و پیشنهاد داده است که با افزایش «تخفیف‌ها» برای چهار کشور «مقتصد» نیز موافقت شود.

ورود به مرحله «رایزنی»

حدود دو ساعت پس از آغاز گفتگوهای روز شنبه، شرکت کنندگان در این نشت که شامل سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به همراه شارل میشل و اورزولا فن درلاین، رؤسای شورای اروپا و کمیسیون اروپا می‌شوند، اعلام کردند که جلسۀ علنی را به پایان رسانده و وارد مرحله «رایزنی» شده‌اند.

در این مرحله شرکت کنندگان به گروههای کوچکتر تقسیم شده و با توجه به موضوعات مد نظر هر کدام، بحث و گفتگو با دیگر میهمانان را ادامه می‌دهند.

تحلیلگران ورود به این مرحله را نشانه خوبی برای تداوم مذاکرات و احتمالا رسیدن به راه حلی برای خروج از بن‌بست کنونی توصیف کرده‌اند.

صرف نهار، به شیوه‌ای متفاوت

نخست‌وزیران و روسای جمهور کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز عمدتا نهار را در سطح شهر بروکسل و در میان مردم خوردند.

در عکس زیر خانم سوفی ویلمز، نخست‌وزیر بلژیک به همراه زاویه بتل، ژوری راتاس و روبرت آبلا، نخست‌وزیران لوگزامبورگ، استونی و مالت دیده می‌شوند که برای خوردن نهار به یکی از رستوران‌های محلی بروکسل آمده‌اند.

مهمترین اختلافات سران اتحادیه اروپا

از جمله موضوعات مورد اختلاف میان سران کشورهای اروپا و چهار کشور اصلاحا «مقتصد»، مبلغ کمک مالی و همچنین شیوه بازپرداخت وام‌ها است.

آگهی

چهار مخالف طرح اصرار دارند که کشورهایی که مشمول چنین کمک‌هایی می‌شوند، باید بپذیرند که در قبال این پول دست به انجام اصلاحات اساسی از جمله اصلاحات در بازارهای کار و در سیستم‌های بازنشستگی خود بزنند. در مقابل کشورهای جنوب از این موضوع نگرانند که در قبال دریافت این کمک‌ها مجبور به پذیرش مجموعه‌ای از برنامه‌های تحمیلی شوند.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند که رهبری چهار کشور مخالف را بر عهده دارد، کلیدی‌ترین فرد این نشست محسوب می‌شود. او به همان اندازه نیز انعطاف ناپذیر است و بویژه خواستار کسب اتفاق آرا برای هر مرحله آزادسازی پول اتحادیه است.

علاوه بر مبلغ کلی اعطای کمک‌ها و بحث انجام اصلاحات، سران اتحادیه اروپا در موضوع «تخفیف» در سهم برخی کشورها اختلاف نظر دارند. این کشورها اعضایی هستند که بیش از مبلغ دریافتی از اتحادیه اروپا به آن کمک مالی می‌کنند. بر این اساس چهار کشور «مقتصد» خواستار دریافت تخفیف‌های بیشتر هستند به‌ویژه آنکه این کشورها سهم مهمی در تامین بودجۀ اتحادیه دارند.

انتظار می‌رود که نشست سران روز یکشنبه نیز برای سومین روز پیاپی ادامه یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سران اتحادیه اروپا بر سر بودجه‌ای ۱.۸۲ تریلیون یورویی برای احیای اقتصاد کشورهای عضو به توافق رسیدند

بلاتکلیفی بسته نجات اقتصادی؛ مرکل: عدم توافق سران اتحادیه اروپا محتمل است

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت