بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو یا «بازی بازسازی» برای فوکوشیما

بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو یا «بازی بازسازی» برای فوکوشیما
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مانابوو ناکائو، مشاور آژانس بازسازی برای از سرگیری بازیهای المپیک و پارالمپیک می گوید: «این نسخه از بازیهای المپیک، بازی بازسازی نامیده شده است زیرا اولین هدف، تشکر از کمک‌های بیشماری است که از سراسر جهان برای بازسازی ژاپن پس از زلزله دریافت کردیم.»

آگهی

بازیهای المپیک و پارالمپیک توکیو در تابستان آینده فرصتی برای ادای احترام به منطقه ویران شده از سونامی فوکوشیما خواهد بود، منطقه ای که در اثر زلزله و فاجعه هسته‌ای در سال ۲۰۱۱ گرفتار ویرانی شد.

مشعل المپیک قرار بود سفر طولانی اش را از اینجا، از روستای جی، مرکز ملی تمرین‌ها در استان فوکوشیما آغاز کند. این مجموعه ورزشی نماد قدرتمند بازسازی این منطقه ویران شده است زیرا زمین‌های سبز فوتبال و راگبی در حال حاضر و پس از حادثه هسته‌ای همچون پایگاهی برای آتش نشانان و نیروهای امدادی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در این برنامه خواهیم فهمید که چرا برای ژاپنی ها بازی های المپیک و پاراالمپیک توکیو «بازی بازسازی»است.

برای آگاهی از تلاش‌های احیای منطقه در چند سال گذشته به فوکوشیما سفر کردیم که هیجان قبل از آغاز بازی‌ها در این منطقه در حالا افزایش یافتن بود. درباره شرایط این شهر بعد از بحران با جان سوزوکی، معاون واحد ارتقاء بازهای المپیک و پارالمپیک گفتگو کرده‌ایم.

یورونیوز: در اینجا ما در یک سایت رسمی المپیک هستیم؟»

جان سوزوکی: «بله، استادیوم آزوما در فوکوشیما تنها استادیوم المپیک این استان است. این مرکز بازی افتتاحیه بیسبال و ۶ بازی سافت‌بال را در طول المپیک برگزار می کند.»

یورونیوز: به نظر می رسد که این موضوع برای مردم منطقه مهم است که میزبان بازیهای المپیک باشند؟

جان سوزوکی: «بعد از بالایای طبیعی ۱۱ مارس ۲۰۱۱ ، فوکوشیما به لطف تلاش تمام ساکنانش موفق به بازسازی مجدد شده است. اما این تلاش ها خیلی در چشم جهانیان قابل رویت نیست و ما می خواهیم از فرصت این بازی‌های استفاده کنیم و این تلاش را نشان دهیم و برای همین ساکنان اینجا بسیار خوشحال هستند.»

پس از سالهای دشوار، ساکنان زندگی را از سر گرفته‌اند، مانند ماهیرو ابه که نامزد حمل مشغل المپیک است.

ماهیرو ابه، از ساکنان محلی می گوید: «برای شهر و برای من شخصا، فرصت مناسبی است تا به جهانیان نشان دهیم که «ناراها» در حال بازسازی است. از طریق سفر طولانی مشعل المپیک، مردم خواهند دید که ساکنان در حال حاضر به خوشی زندگی می کنند. من در تلویزیون دیدم که پس از زلزله و سونامی، نیروهای امدادی برای نجات مرد به این منطقه آمدند. آنها افراد شجاعی بودند. کار آنها مرا علاقمند کرد و من خواستم که به این نیروهای امدادی ملحق شوم.»

یک خبر خوب دیگر اینکه یک فعالیت مهم دیگر در این منطقه از سر گرفته شده است که ماهیگیری است. در بندر «سوما»، در حدود ۵۰ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما دایچی و پس از سالها قوانین محدود کننده، جعبه‌ها پر از ماهی شده‌اند.

در جریان سونامی سال ۲۰۱۱، این ماهیگیر تقریبا همه چیزش، به جز قایقش از دست داد اما او هرگز تسلیم نشد حتی پس از حادثه هسته‌ای.

هیدیتوشی تاکاهاشی، رئیس ماهیگیران و رئیس انجمن فوکوشیما می گوید: «ما باید همه چیز را از صفر شروع می کردیم. سرانجام توانستیم تمام محدودیت‌های صید گونه‌های دریایی را برداریم و اکنون تقریبا مانند گذشته در شرایط عادی کار می کنیم و این بخاطر تلاش همه امکانپذیر شده است.»

کشاورزی نیز در مسیر درست قرار دارد. قبل از سال ۲۰۱۱، فوکوشیما یکی از تولیدکنندگان اصلی برنج در ژاپن بود. این استان «پادشاهی میوه‌ها» لقب گرفته بود بویژه برای هلوهای بسیار شیرنش که در تمام ژاپن شناخته شده است.

به لطف تلاش‌ها برای دفع آلودگی، صادرات بسیاری از محصولات غذایی تولید شده در اینجا به مقصد بسیاری از کشورها بویژه در پی همکاری بین تیم برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، مجاز شده است.

ما در ماه فوریه سال جاری با مقامات آژانس انرژی اتمی در وین ملاقات کردیم رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گوید: «من تحت تاثیر خیلی چیزها قرار گرفته‌ام. تلاش‌های زیادی در کلیت منطقه و در چارچوب ایده بازسازی و ترمیم و همچنین کار بر روی اقتصاد منطقه صورت گرفته است . بخاطر اینکه این امری مهمی است و این منطقه یکی از تولیدکنندگان تولیدات کشاورزی و بویژه هلو در ژاپن است. برای مثال من توانستم از روستای «جی» دیدار کنم که بخشی از مجموعه المپیک برای بازهای سال آینده است و نشان دهند پیشرفت مداوم است.»

مانابوو ناکائو، مشاور آژانس بازسازی برای از سرگیری بازیهای المپیک و پارالمپیک می گوید: «این نسخه از بازیهای المپیک، بازی بازسازی نامیده شده است زیرا اولین هدف، تشکر از کمک‌های بیشماری است که از سراسر جهان برای بازسازی ژاپن پس از زلزله دریافت کردیم. این فرصتی است برای نشان دادن فرایند بازسازی، نشان دادن محصولات خوب و مناظر زیبا در منطقه فاجعه زده و همچنین نشان دادن جذابیت‌های این منطقه به مردم جهان است.»

بازیهای المپیک و پارالمپیک یک خوش‌آمدگویی تشویق کننده برای منطقه ای است که سرانجام می تواند به سوی آینده گام بردارد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

همزمان با افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک؛ متروی توکیو صحنه اسیدپاشی به یک مرد و زن شد

وعده نخست وزیر جدید ژاپن: المپیک را سال آینده حتما میزبانی می‌کنیم

موفقیت هنک‌گنگ در مهار کرونا با به‌کارگیری فناوری‌های روز