ادامه رکوردشکنی روزانه نرخ ارز؛ دلار ۲۳ هزار تومان و افغانی ۳۰۰۰ ریال شد

An exchange shop, in downtown Tehran, Iran
An exchange shop, in downtown Tehran, Iran Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرخ رسمی و آزاد ارز در معاملات روز دوشنبه بازار ایران و درست یک‌ روز پس از آن که علی خامنه‌ای، رهبر ایران، کاهش ارزش پول ملی را یکی از عمده‌ترین بیماری‌های اقتصادی کشور عنوان کرد، رکوردهای تاریخی تازه‌ای را ثبت کرد.

آگهی

نرخ رسمی و آزاد ارز در معاملات روز دوشنبه بازار ایران و درست یک‌ روز پس از آن که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، کاهش ارزش پول ملی را یکی از عمده‌ترین بیماری‌های اقتصادی کشور عنوان کرد، رکوردهای تاریخی تازه‌ای را ثبت کرد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار مجازی روز یکشنبه با نمایندگان مجلس، مشکلات اقتصادی کشور را به «بیماری» تعبیر کرد و عمده‌ترین این بیماری‌ها را «تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و وجود تحریم‌های خارجی برشمرد ولی در عین حال تاکید کرد که بنیه‌ کشور برای غلبه بر این بیماری‌ها قوی است.

البته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران طی روزهای اخیر بارها اعلام کرده که امتناع برخی صادرکنندگان از بازگرداندن حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز به کشور علت اصلی شوک ارزی اخیر در بازار ایران بوده است. او سعی کرده با تهدید صادرکنندگان به برخورد قضایی زمینه ورود ارز به کشور را تسریع کند.

با این حال، بانک مرکزی ایران در آغاز معاملات روز دوشنبه نیز همچون ۱۰ روز گذشته با افزایش نرخ رسمی عرضه ارز به تعقیب و گریز با قیمت آزاد فروش ارز ادامه داد. پس از آن که نرخ رسمی عرضه دلار به اوج جدید ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید، بهای فروش دلار در بازار آزاد ایران نیز ارز مرز ۲۳ هزار تومان گذشت.

با ادامه افت نرخ برابری پول ملی ایران در مقابل دلار آمریکا که بعد از ظهر دوشنبه تا ثبت نرخ تاریخی ۲۳ هزار و ۴۴۰ تومان دلار ادامه یافت، قیمت فروش هر افغانی افغانستان نیز به بالاترین حد در برابر ریال و تومان ایران رسید. به طوری که نرخ مبادله آن با پول ایران به ۳۰۳ تومان یا ۳۰۳۰ ریال بالغ شد.

در حالی که بانک مرکزی ایران بهای عرضه رسمی هر یورو را ۲۵ هزار و ۵۰ تومان تعیین کرد، قیمت آزاد آن نیز برای نخستین بار به ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی روند کاهش نرخ برابری پول ملی ایران که طی ۴۱ سال گذشته استمرار داشته، ناشی از عوامل بنیادینی همچون افزایش سالانه هزینه‌ها و کسری بودجه دولت، افزایش مستمر حجم نقدینگی و تورم، کاهش رشد اقتصادی وابستگی دولت به درآمدهای پرنوسان صادرات نفت است که به دلیل بروز محرک‌های کوتاه‌مدتی همچون تحریم‌های آمریکا و شیوع ویروس کرونا سرعت بیشتری به خود گرفته است.

با آغاز به کار بازار جهانی طلا، قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه بیش از ۱۰ دلار افزایش یافت. بدین ترتیب قیمت هر اونس طلا بار دیگر به هزار و ۸۰۹ دلار بازگشت که بالاترین سطح قیمت فلز زرد طی ۹ سال گذشته به شمار می‌رود.

همزمانی رشد قیمت دلار در بازار ایران و نرخ طلا در بازار جهانی موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران تا ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان صعود کرد که در مقایسه با بهای روز یکشنبه شاهد ۳۸۰ هزار تومان افزایش بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش ۲۵ درصدی ارزش برابری ریال در ۲۰ روز؛ یورو ۲۷ هزارتومان شد

رکورد تاریخی بهای ارز و سکه در ایران؛ دلار از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت

قیمت ارز در بازار ایران رکورد تازه‌ای زد؛ دلار به بالای ۶۳ و یورو به مرز ۶۸ هزار تومان رسید