فرانسه: تایید حکم ۵ سال زندان پژوهشگر ایرانی-فرانسوی اقدامی سیاسی و فاقد مدرک است

فریبا عادل‌خواه
فریبا عادل‌خواه Copyright Georges Seguin (Okki) / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به تایید حکم ۵ سال حبس تعزیری فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی زندانی در اوین، توسط دادگاه تجدیدنظر ایران، ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را متکی بر اغراض سیاسی و حکم صادر شده را فاقد مدارک واقعی و اثبات شده اعلام کرد.

آگهی

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به تایید حکم ۵ سال حبس تعزیری فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی زندانی در اوین، توسط دادگاه تجدیدنظر ایران، ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را متکی بر «اغراض سیاسی» دانسته و حکم صادر شده را فاقد مدارک واقعی و اثبات شده خواند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه عصر روز سه‌شنبه اعلام کرد: «ما این تصمیم مقام‌های ایرانی را که با وجود فقدان مدارک قابل اتکا یا واقعیتی محرز شده بر ادامه بازداشت خانم عادل‌خواه اصرار دارند، متکی بر اغراض و اهداف سیاسی می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم.»

قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه از تایید حکم ۵ سال حبس تعزیری فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی زندانی در اوین، توسط دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، با اعلام این خبر گفته بود:« دادگاه بدوی قبلاً رأی صادر کرده بود که به دادگاه تجدید نظر ارسال شده بود که این دادگاه رأی بدوی را تأیید کرده‌ بود و این فرد به پنج سال حبس و در مورد دیگری به یک و نیم سال حبس محکوم شده که طبق قانون پنج سال حبس اجرا می‌شود.»

خانم عادل‌خواه پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج و یک و نیم سال حبس تعزیری محکوم شده بود که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری اجرایی می‌شود.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ۶۱ ساله دانشگاه علوم سیاسی یا‌ «سیانس‌پو»‌ پاریس است و دکترای خود را در رشته «مردم شناسی اجتماعی و قوم‌شناسی» از مدرسه «مطالعات عالی علوم اجتماعی» در پاریس دریافت کرده است. خانم عادل‌خواه از ۵ ژوئن سال ۲۰۱۹ و پس از سفر به ایران بازداشت و زندانی شد. او پیش از این نیز برای تکمیل تحقیقات خود در زمینه «اسلام شیعه» بارها به ایران سفر کرده بود.

رولان مارشال، کارشناس آفریقا در دانشگاه «سیانس‌پو» پاریس نیز که برای دیدار با خانم عادل‌خواه به ایران سفر کرده بود، بازداشت و زندانی شده بود ولی آقای مارشال در تبادل با جلال روح الله نژاد، زندانی ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا در فرانسه زندانی بود، در ۲۰ مارس گذشته آزاد شد و به فرانسه بازگشت.

سعید دهقان، وکیل مدافع خانم عادل‌خواه اعلام کرده در حکم صادره برای او نام گابریل مارشال نیز ذکر شده ولی حکمی برای این محقق فرانسوی صادره نشده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های خانم عادل‌خواه روز یک‌شنبه ۱۹ آوریل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لودریان:‌ حبس عادلخواه رابطه ایران و فرانسه را دشوارتر می کند

فرانسه محکومیت فریبا عادلخواه در ایران را «اقدام سیاسی» خواند

ابراز تاسف عمیق ایالات متحده از تبادل زندانیان میان ایران و فرانسه