چین قانون امنیتی مناقشه برانگیز کنترل هنگ‌کنگ را تصویب کرد

A government staff walks past a big banner featuring the Hong Kong National Security Law at the government headquarters in Hong Kong, Tuesday, June 30, 2020.
A government staff walks past a big banner featuring the Hong Kong National Security Law at the government headquarters in Hong Kong, Tuesday, June 30, 2020. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش نویس این قانون جدید هنوز منتشر نشده است با این حال پکن می گوید که این قانون در پاسخ به اعتراضات اغلب خشونت‌آمیز طرفداران دموکراسی در یک سال گذشته تصویب شده و هدفش مقابله با براندازی، تروریسم، تجزیه طلبی و تبانی با نیروهای خارجی است.

آگهی

پارلمان چین روز سه‌شنبه قانون امنیت ملی برای کنترل هنگ‌کنگ را به تصویب رساند که با اعمال آن باعث ایجاد عمیق‌ترین تغییرات در شیوه زندگی شهروندان این مستعمره سابق بریتانیا از زمان بازگشتش به تحت قیمومیت حاکمیت چین در حدود ۲۳ سال پیش می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از یک منبع ناشناس، این قانون به اتفاق آراء در هیات عالی تصمیم گیری پارلمان چین به تصویب رسیده است.

تصویب این قانون بار دیگر پکن را وارد دوره جدیدی از تنش با ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و سایر دول غربی خواهد کرد که می گویند این قانون باعث کاهش قابل توجه سطح خودمختاری هنگ کنگ می شود.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که موقعیت ویژه‌ای را که بر اساس قانون ایالات متحده برای هنگ‌کنگ در نظر گرفته بود لغو و صادرات ادوات دفاعی به هنگ‌کنگ را متوقف می کند. واشنگتن همچنین گفته است که دسترسی هنگ‌کنگ به محصولات فناوری پیشرفته را محدود خواهد کرد.

پیش نویس این قانون جدید هنوز منتشر نشده است با این حال پکن می گوید که این قانون در پاسخ به اعتراضات اغلب خشونت‌آمیز طرفداران دموکراسی در یک سال گذشته تصویب شده است و هدفش مقابله با براندازی، تروریسم، تجزیه طلبی و تبانی با نیروهای خارجی است.

ماه گذشته خبرگزاری شینهوا چین برخی از مفاد این قانون را فاش کرد که بر اساس آن، قانون جدید بر قانون اساسی هنگ کنگ برتری پیدا می کند و قدرت تفسیر قوانین به کمیته عالی پارلمان چین اعطا می شود.

همچنین بر اساس این قانون پیش بینی می شود که پکن یک دفتر امنیت ملی در هنگ‌کنگ افتتاح کند که هدفش «نظارت، راهنمایی و پشتیبانی» از دولت محلی است.

گفته شده است که خبرگزاری شینهوا بعد از ظهر روز سه شنبه جزئیات این قانون امنیتی را منتشر خواهد کرد.

مقامات پکن بارها گفته اند که این قانون هدفش رسیدگی به وضعیت افراد «مشکل ساز» است و بر حقوق، آزادی‌ها و منافع سرمایه‌گذاران تاثیری نخواهد گذاشت.

این قانون در حالی روز سه‌شنبه به تصویب رسید که روز چهارشنبه اول ژوئیه مصادف است با سالگرد تحویل هنگ کنگ از سوی بریتانیا به چین در سال ۱۹۹۷ و پلیس هنگ‌کنگ تظاهرات امسال به این مناسبت را ممنوع اعلام کرده است. هنوز مشخص نیست که با اعمال قانون امنیتی جدید، شرکت در تظاهرات جرم امنیت ملی محسوب شود.

پلیس هنگ‌کنگ گفته است که ۴۰۰۰ نیروی پلیس روز چهارشنبه در مناطقی که ممکن است ناآرامی رخ دهد مستقر خواهند شد و هشدار داده است که در صورت مخالفت معترضان با این ممنوعیت، آنها دستگیر خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد

سفر به هنگ‌کنگ؛ لذت از طبیعت و فعالیت‌های فرهنگی در کنار بهره‌مندی از تجارت بین‌المللی

محلهٔ فرهنگ هنگ‌کنگ؛ یکی از بلندپروازانه‌ترین طرح‌های فرهنگی هنری جهان