شهر میزبان؛ برنامهٔ ژاپنی‌ها برای تبادل فرهنگی به‌بهانهٔ المپیک

شهر میزبان؛ برنامهٔ ژاپنی‌ها برای تبادل فرهنگی به‌بهانهٔ المپیک
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«می‌خواستیم با طرح شهر میزبان، بابت کمک‌هایی که از همهٔ دنیا دریافت کرده‌ایم تشکر کنیم و پیوندی فرهنگی با جهان برقرار کنیم.»

آگهی

این برنامه به معرفی شهرهای میزبان المپیک در ژاپن می‌پردازد و نشان می‌دهد که شهروندان و شهرداری‌ها چطور به استقبال دیگر فرهنگها می‌روند. ژاپنی‌ها می‌کوشند با پذیرش ورزشکاران دیگر کشورها، و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی، با دیگر نقاط جهان تبادل فرهنگی تازه‌ای برقرار کنند.

المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، با بحران کرونا یکسال به تعویق افتاد، اما ژاپنی‌ها مصمم‌اند برنامه‌هایی را که برای تبادل فرهنگی به بهانهٔ المپیک در نظر داشتند پی‌گیری کنند، به‌ویژه طرح «شهر میزبان» را.

توشیرو موتو،‌ دبیر کمیتهٔ برگزاری المپیک توکیو می‌گوید: «گرچه چالش‌های زیادی پیش رو داریم اما دائما به‌سختی کار می‌کنیم تا بتوانیم پذیرای ورزشکارانی باشیم که برای سال آینده از حالا تمرین می‌کنند. امیدواریم که این بازی‌ها نمادی باشد از احیای فرهنگ انسانی از طریق شجاعت و همبستگی مردم سراسر جهان.»

شهر ژاپنی؛ میزبان ورزشکاران سودان جنوبی

مائه‌باشی یکی از صدها شهر ژاپن است که در این همبستگی ملّی مشارکت دارد. درحالی‌که برخی دیگر از شهرهای میزبان المپیک در ژاپن مشغول سازماندهی تبادلات فرهنگی و اقتصادی هستند این شهر میزبان ورزشکارانی از سودان جنوبی بوده که به‌خاطر درگیری‌ها و کمبود امکانات نمی‌توانسته‌اند در خانه تمرین کنند.

کازوهیکو کووابارا، مسئول ورزش و تربیت بدنی در شهرداری مائه‌باشی می‌گوید: «وضعیت مردم سودان جنوبی دشوار است. فکر کردیم که شهر مائه‌باشی می‌تواند در زمینهٔ ورزش کمکی به این مردم بکند و برای همین ما این ورزشکاران را به اینجا آوردیم. ما منتظر المپیک هستیم و مسلّم است که وزرشکاران ژاپنی را تشویق می‌کنیم، اما لذت ما دوچندان خواهد بود، چون می‌توانیم ورزشکاران سودان جنوبی را هم تشویق کنیم.»

این جوانان، بیش از ۶ ماه است که اینجا تمرین می‌کنند و با آنکه برگزاری المپیک عقب افتاده، از آنها خواسته‌اند که به هزینهٔ شهروندان همچنان بمانند.

کوجانگ ماشی‌یگ تینگ، ورزشکار سودانی دربارهٔ این تجربه می‌گوید:«زندگی‌مان اینجا عوض شده. من در شرایط بسیار سختی تمرین می‌کردم. اما اینجا دنیای دیگری است،‌ خیلی چیزها اینجا هست،‌ و برای من دوران جذابی است.»

شهروندان مائه‌باشی از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و تلاش دارند تا ورزشکاران فکر کنند در خانهٔ خود هستند. شوهی ساتو،‌ دبیر کمیتهٔ پشتیبانی از سودان جنوبی: «تی‌شرت‌هایی درست کردیم تا بچه‌های سودانی که در مائه‌باشی زندگی می‌کنند، احساس تنهایی و غم‌وغصه نداشته باشند، و پشتگرمیِ همگانی را حس کنند.»

میزبانی از کاراته‌کاران هلندی با مهمان‌نوازی ژاپنی

شهر دیگری که به آن می‌پردازیم یاماداباشی است. این بندر کوچک خاطره‌ای از هلند دارد. در قرن هفدهم یک کشتی هلندی در ساحل این شهر به گل نشست و امروز نام اینجا «اورانادا جیما» یا «جزیرهٔ هلند» است.

شهر یاماداماشی از زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ سخت آسیب دید. این شهر به‌پاس کمک‌هایی که برای بازسازی، به‌ویژه از سوی هلند دریافت کرد، میزبان کاراته‌کاران هلندی شده است.

شینیتسو ساتو، شهردار یاماداباشی می‌گوید: «می‌خواستیم با طرح شهر میزبان، بابت کمک‌هایی که از همهٔ دنیا دریافت کرده‌ایم تشکر کنیم و پیوندی فرهنگی با جهان برقرار کنیم. خیلی‌ها کمک کردند تا «خانهٔ جزیرهٔ هلند» را بسازیم. ایدهٔ کارمان آن بود که جایی مانند یک باشگاه اوقات فراغت برای درس‌خواندن و مطالعهٔ بچه‌ها درست کنیم.»

شهروندان یامادا، چنانکه در جام جهانی راگبی هم دیده شد،‌ از بازی‌های ورزشی بهره می‌برند تا مهمان‌نوازی خاص ژاپنی را نشان بدهند. اوموتِناشی یا مراسم سنتی تهیه و نوشیدن چای تجسم سنت مهمان‌نوازی ژاپنی است که در آن میزبان دائما به نیازهای مهمانش توجه دارد.

سوهن یامادا، استاد بزرگ مدرسهٔ چای‌گریِ سوهن: «ما با مراقبه و مشاهدهٔ افکار ناسازگارمان ذهن خود را پاک می‌کنیم تا به کسی تبدیل بشویم که می‌فهمد مهمان دقیقا چه حسی دارد و دشواری‌های او را درک می‌کند.»

در برنامهٔ بعد همین مجموعه به سراغ دیگر شهرهای میزبان المپیک آینده، در فوکوشیما می‌رود.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

وعده نخست وزیر جدید ژاپن: المپیک را سال آینده حتما میزبانی می‌کنیم