بولتون در کتاب جنجالی‌اش: ترامپ آماده حمایت از حمله اسرائیل به ایران بود

بولتون در کتاب جنجالی‌اش: ترامپ آماده حمایت از حمله اسرائیل به ایران بود
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بولتون در بخش دیگری از کتاب خود به سفر غافلگیرانه جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به نشست گروه ۷ در اوت ۲۰۱۹ در بیاریتس فرانسه می‌پردازد.

آگهی

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از این برای حمایت از حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران ابراز آمادگی كرده بود.

بولتون این موضوع را در کتاب جدیدش «در آن اتاق اتفاق افتاد؛ خاطراتی از کاخ سفید» که قرار است این هفته منتشر شود، نوشته است. در بخشی از این کتاب او داستان جلسه‌ای در سال ۲۰۱۷ و اظهارات ترامپ در آن جلسه را تعریف می‌کند.

بولتون که در آن زمان هنوز عضو دولت ترامپ نبود، در همان نشست با ترامپ گفتگو کرده است. او می‌گوید اسرائیل یکی از مباحث مطرح شده در این گفتگو بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بولتون در کتابش نوشته است: «من به ترامپ هشدار دادم كه سرمایه‌های سیاسی را در تلاش بیهوده برای حل اختلاف اعراب و اسرائیل هدر ندهد. از پیشنهاد انتقال سفارت آمریكا در اسرائیل به بیت‌المقدس نیز به شدت حمایت كردم زیرا از این طریق این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته می‌شود.»

او در ادامه با اشاره به ایران می‌نویسد: «در مورد ایران، اصرار کردم كه برنامه خروج از برجام را همچنان پیش ببرد و توضیح دادم که چرا استفاده از زور علیه برنامه هسته‌ای ایران تنها راه حل پایدار است.»

با آن که ظاهرا بولتون برای پیشنهاد اعمال زور علیه ایران از اسرائیل نامی نبرده بود، اما ترامپ در پاسخ گفت كه در همین راستا از نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو حمایت خواهد كرد. او به بولتون گفته: «شما به بی‌بی [نتانیاهو] بگویید که اگر او از زور استفاده کند، من از او حمایت خواهم کرد. من به او گفتم، اما شما دوباره به او بگویید.»

«پوتین نسبت به  توانایی اسراییل در حمله به ابران مردد بوده»

بولتون همچنین گفته که در جریان نشستی در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد این که اسرائیل بتواند به ایران حمله کند، ابراز تردید کرده است. بولتون در کتابش نوشته است: «پوتین گفت اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد زیرا منابع یا توانایی‌های لازم برای این کار را ندارد، به ویژه اگر اعراب در پشت ایران در بیایند، که البته این فرض او چرند بود.»

پوتین همچنین در مورد این که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مثمر ثمر باشد، ابراز تردید کرده، اما بولتون به او گفته «ایران به توافق پایبند نبوده است» و به پیوند میان ایران و کره شمالی با راکتور اتمی در سوریه اشاره کرده که اسرائیلی‌ها آن را در سال ۲۰۰۷ نابود کردند. بولتون گفته: «ما به دقت نظاره‌گر شواهد و مدارکی بودیم که نشان می‌داد دو گسترش دهنده سلاح‌های هسته‌ای همچنان در حال همکاری هستند. به هر حال، از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران تا کنون هم از داخل و هم از نظر دردسرآفرینی آنها در سطح بین‌المللی ضربات سنگینی را به آنها وارد آورده است».

ماجرای سفر ناگهانی ظریف به نشست گروه ۷

بولتون در بخش دیگری از کتاب خود به سفر غافلگیرانه جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به نشست گروه ۷ در اوت ۲۰۱۹ در بیاریتس فرانسه می‌پردازد.

او می‌نویسد: «پس از آن كه ظریف در مصاحبه‌ای گفت كه نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در تلاشند تا جلوی گفتگوی وی با ترامپ را بگیرند، ترامپ موضوع را با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که طرفدار برجام است، مطرح کرد.»

در همان زمان ایران در حال تشدید تنش‌های نظامی در منطقه، مسلح کردن حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق و همچنین تقویت اسد در سوریه و حزب الله در لبنان بود. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز اعلام کرده بود که این کشور از بخش‌های اصلی توافق هسته‌ای چشم‌پوشی می‌کند.

پس از آن كه ظریف در مصاحبه‌ای گفت كه نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در تلاشند تا جلوی گفتگوی وی با ترامپ را بگیرند، ترامپ موضوع را با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که طرفدار برجام است، مطرح کرد.
جان بولتون
مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید

بولتون به ترامپ گفت که فکر می‌کند ملاقات با ظریف ایده بدی است و به عنوان یکی از دلایل مخالفت گفته بود: «هنگامی که ما فشار را از ایران برداریم، بازگرداندن آن بسیار سخت خواهد بود.»

برعکس، جرد کوشنر، مشاور عالی ترامپ می‌گفت که دیدار با ظریف هیچ زیانی ندارد. بولتون در مورد كوشنر این گونه ابراز تاسف كرده است: «این افراد بیشتر از توافقی كه در مقابل آنها قرار داده‌اند، به چیز دیگری توجه ندارند.»

گرچه ترامپ با ظریف ملاقات نکرد، اما بولتون نگران این بود كه كوشنر یا وزیر خزانه‌داری استیو منوچین احتمالاً با ظریف دیدار داشته باشند. او می‌گوید: «این فرضیه اخیر چیزی بود كه من معتقدم مقامات ارشد اسرائیلی را عصبانی و نگران كرده و البته پومپئو را نیز خشمگین می‌ساخت.»

یک قاضی آمریکایی به نام رویس لامبرت روز شنبه درخواست دولت ترامپ مبنی بر ممنوعیت انتشار كتاب بولتون را رد كرد. او با این حال، بولتون را متهم كرد كه با اقدام به انتشار بدون انتظار بررسی از طرف دولت، مرتکب «قمار با امنیت ملی ایالات متحده» شده است.

دادخواست مدنی علیه بولتون در حال تعقیب است که می خواهد وی را وادار كند كه به ایالات متحده حق همه سودهای این كتاب را بدهد.

ترامپ اقدام بولتون در چاپ این کتاب را «خیانتکارانه» خوانده و گفته که او برای این کار «باید سال‌های‌سال زندانی شود».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقامات اسرائیلی: برای حمله احتمالی به ایران به جت‌های سوخت‌رسان آمریکایی نیاز داریم

بولتون: اشتیاق ترامپ به توافق با ایران نتیجه‌ای نخواهد داشت

کاخ سفید برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون به اقدام قضایی متوسل شد