بوریس جانسون: افراطی‌ها اعتراضات ضد نژادپرستی را مصادره کرده‌اند

Protesters stand on the statue of former British Prime Minister Winston Churchill during a demonstration in Parliament Square in London on Wednesday, June 3, 2020
Protesters stand on the statue of former British Prime Minister Winston Churchill during a demonstration in Parliament Square in London on Wednesday, June 3, 2020 Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صادق خان، شهردار لندن به یورونیوز: «آنچه می خواهم به مردمی که می خواهند در مرکز لندن دست به اعتراض بزنند این است که لطفا این کار را نکنید زیرا این خطر وجود دارد که در دام راستگرایان افراطی بیافتید که در پی ایجاد نفرت و تفرقه هستند.»

آگهی

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا می گوید که اعتراضات ضد نژادپرستی در بریتانیا توسط افراط‌گرایان و به قصد خشونت‌ورزی مصادره شده است

در بیانیه منتشر شده در صحفه توئیتر نخست وزیر بریتانیا «خطر حمله معترضان» به تندیس وینستون چرچیل «نامعقول و شرم‌آور» توصیف شده و آمده است: «تندیس وینستون چرچیل در میدان پارلمان یادآور همیشگی دستاوردهای او در نجات کشور و کل اروپا از استبدادی فاشیستی و نژادپرستانه است.»

جانسون همچنین افزوده است که «بله، او گاهی اظهاراتی بیان کرده است که برای ما غیرقابل قبول بوده و هست، اما او یک قهرمان بود و کاملا سزاوار مجسمه یادبود است.»

جان چرملی، نویسنده کتاب «چرچیل. پایان دوران شکوه» می گوید که وینستون چرچیل یقینا به سلسله مراتب نژادی اعتقاد داشت. از نظر چرچیل، پروتستان‌های سفیدپوست در صدر و بالاتر از کاتولیک‌های سفیدپوست قرار دارند و آفریقایی ها در ته سلسله مراتب قرار می گیرند. او واقعا باور داشت که خودش و بریتانیا برنده تنازع بقای اجتماعی مبتنی بر تئوری داروین هستند.

نخست وزیر بریتانیا همچنین می گوید که تنها روش عمل مسئولانه این است که مردم ازمشارکت در اعتراضات جنبش «جان سیاهان مهم است» پرهیز کنند.

جانسون همچنین گفته است: «ما الان نمی توانیم گذشته مان را سانسور یا ویرایش کنیم. ما نمی توانیم وانمود کنیم که تاریخ متفاوتی داریم. مجسمه‌های موجود در شهرهای ما توسط نسل‌های قبلی برپا شده‌اند.»

در هفته‌های گذشته و همزمان با بالاگرفتن اعتراض‌های جهانی به اعمال تبعیض و خشونت سیستماتیک علیه رنگین‌پوستان و به‌ویژه سیاه‌پوستان در سراسر جهان، معترضان بریتانیایی مجسمه یک تاجر برده قرن هفدهم را در بریستول پایین کشیدند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات ضد نژادپرستی در لندن و پاریس به خشونت کشیده شد

جنبش حذف مجسمه‌ها؛ پایین آوردن تندیس مردی که در جامائیکا ۵۰۰ برده داشت

صادق‌خان دستور بازنگری در مجسمه‌ها و نام خیابان‌های لندن را صادر کرد