معترضان به مرگ جورج فلوید بار دیگر در شهرهای اروپا تظاهرات کردند

تظاهرات علیه نژادپرستی در مقابل سفارت آمریکا در مادرید
تظاهرات علیه نژادپرستی در مقابل سفارت آمریکا در مادرید Copyright -/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت‌کنندگان در تظاهرات شهر بریستول در بریتانیا مجسمه ادوارد کولستون، تاجر قرن هفدهم را که به خرید و فروش برده‌ها می‌پرداخت سرنگون کردند.

آگهی

هزاران نفر روز یکشنبه در بسیاری از شهرهای اروپایی علیه نژادپرستی و برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا با سیاهپوستان تظاهرات کردند.

مادرید، پایتخت اسپانیا از جمله شهرهایی بود که تظاهرات معترضان به نژادپرستی روز یکشنبه در آن برگزار شد. حدود سه هزار نفر در مقابل سفارت آمریکا در این شهر تظاهرات کردند. از جمله شعارهای شرکت کنندگان در این تظاهرات می توان به «بدون عدالت صلحی در کار نیست» و «شما نژادپرستها تروریست هستید» اشاره کرد.

گروهی از ساکنان بارسلون نیز روز یکشنبه در حالی که به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا ماسک به چهره داشتند و فاصله اجتماعی را رعایت کرده بودند علیه نژادپرستی تظاهرات کردند. آنها به نژادپرستی در اسپانیا و اروپا اعتراض کردند.

در رم، پایتخت ایتالیا نیز هزاران نفر که اکثر آنها را جوانان تشکیل می دادند در یک تظاهرات خودجوش شرکت کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
تظاهرات روز یکشنبه در رمAP Photo

اعتراض ها به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاهپوستان حدود دو هفته پیش به دنبال انتشار تصاویری از بازداشت و کشته شدن یک مرد سیاهپوست در شهر مینیاپولیس آمریکا آغاز شد. در این تصاویر یک مامور پلیس سفیدپوست زانوی خود را بر روی گردن این مرد سیاهپوست که جورج فلوید نام داشت قرار داده بود. مامور پلیس با وجود درخواست کمک جورج فلوید، ۴۶ ساله زانوی خود را از روی گردن او بر نمی دارد تا اینکه این مرد سیاهپوست بیهوش می شود و در نهایت جان خود را از دست می دهد.

شعار شرکت کنندگان در تظاهرات روز یکشنبه رم آخرین جملات جورج فلوید پیش از مرگ بود که گفته بود «نمی توانم نفس بکشم.»

در بروکسل، پایتخت بلژیک، کپنهاگ، پایتخت دانمارک و لندن، پایتخت بریتانیا نیز معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا تظاهرات کردند. شمار شرکت کنندگان در تظاهرات بروکسل که مقر اتحادیه اروپا هم در آن قرار دارد نزدیک به ۱۰ هزار نفر گزارش شده است.

در شهرهای بریستول و گلاسکو هم تجمعات مشابهی برگزار شد. شرکت کنندگان در تظاهرات بریستول مجسمه ادوارد کولستون، تاجر قرن هفدهم را که به خرید و فروش برده ها می پرداخت سرنگون کردند. پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا این اقدام تظاهرکنندگان را محکوم کرد. این در حالی است که شماری از نمایندگان حزب کارگر از این اقدام حمایت کرده اند.

-/AFP or licensors
شرکت‌کنندگان در تظاهرات شهر بریستول در بریتانیا مجسمه ادوارد کولستون، تاجر برده قرن هفدهم را سرنگون کردند.-/AFP or licensors

گروهی از مخالفان نژادپرستی همچنین روز یکشنبه در چند شهر هلند به خیابان ها آمدند. هزاران نفر نیز در شهر لوزان در جنوب غربی سوئیس به نژادپرستی و برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا با سیاهپوستان اعتراض کردند.

بیش از هزار نفر هم در بوداپست، پایتخت مجارستان به مقابل سفارت آمریکا در این شهر رفتند و علیه نژادپرستی شعار دادند.

خیابان های بسیاری از شهرهای اروپایی روز شنبه نیز به صحنه اعتراض مخالفان نژادپرستی به مرگ جورج فلوید تبدیل شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلبوم عکس معترضان به خشونت های پلیس و نژادپرستی در بروکسل

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند