رشد بیش از انتظار تقاضای چین؛ جهان برای گرانی نفت در ۳ ماهه سوم سال آماده می‌شود؟

Sinopec Yanshan Petrochemical Company,China
Sinopec Yanshan Petrochemical Company,China Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تقاضای نفت چین به ۹۰ درصد میزان آن در اوایل سال جاری میلادی رسید؛ رخدادی که همزمان با پایان اجرای سیاست قرنطینه عمومی در بسیاری از کشورهای جهان، می‌تواند حاکی از چشم‌انداز صعودی قیمت جهانی نفت در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ باشد.

آگهی

تقاضای نفت چین به ۹۰ درصد میزان آن در اوایل سال جاری میلادی رسید؛ رخدادی که همزمان با پایان اجرای سیاست قرنطینه عمومی در بسیاری از کشورهای جهان، می‌تواند حاکی از چشم‌انداز صعودی قیمت جهانی نفت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ باشد.

رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب شد تا قیمت جهانی نفت از ابتدای سال جاری میلادی تا اواسط ماه آوریل با افت ۷۰ درصدی مواجه شود و کشورهای جهان با افزایش عظیم ذخایر نفت و سوخت مواجه گردند. در چنین شرایطی، تقاضای نفت چین به عنوان دومین خریدار نفت جهان نیز در ماه فوریه گذشته حدود ۴۰ درصد افت کرد.

با این وجود بررسی‌های شرکت داده‌پردازی «آی‌اچ‌اس مارکیت»(IHS Markit) نشان می‌دهد که تقاضای نفت چین تا پایان ماه آوریل از مرز ۹۰ درصد آن در دورۀ پیش از همه‌گیر شدن ویروس کرونا گذشته و تا پایان سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد خواهد بود.

ارزیابی موسسه تحقیقات «وود مکنزی»(Wood Mackenzie) که در حوزه انرژی فعالیت می‌کند نیز حاکیست که مصرف نفت چین تا پایان نیمه دوم سال جاری به ۱۳.۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که در مقایسه با سال گذشته ۲.۳ درصد افزایش خواهد داشت. این ارزیابی همچنان نشان می‌دهد که روند صعودی مصرف چین در بخش حمل و نقل موجب افزایش ۳ درصدی مصرف بنزین این کشور خواهد شد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماه مه خود پیش‌بینی کرده بود كه تقاضای نفت چین در نیمه دوم ۲۰۲۰ حدود ۵ درصد کاهش یابد.

انتشار ارزیابی‌های تازه از روند رشد تقاضای نفت چین در شرایطی است که کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک و غیر عضو اوپک قصد دارند با برگزاری یازدهمین نشست مشترک خود در دهم ژوئن (۲۱ خردادماه) راهکارهای تازه برای مهار بیشتر تولید و عرضه نفت را با هدف افزایش قیمت آن در شرایط رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا بررسی کنند.

این سومین بار خواهد بود که ۲۳ عضو اوپک و غیراوپک در سال ۲۰۲۰ گرد هم می‌آیند. این کشورها در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله‌ به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیده بودند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف کاهش داوطلبانه تولید عربستان و عدم همراهی نروژ با اوپک؛ قیمت نفت کاهش یافت

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است

حملات حوثی‌ها در دریای سرخ چه تاثیری بر تجارت چین می‌گذارد؟