جدال توئیتری ظریف و پمپئو؛ از «نژادپرستی» در آمریکا تا «سنگسار» در ایران

وزرای خارجه ایران و آمریکا
وزرای خارجه ایران و آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه ایالات متحده چند ساعت پس از انتشار توئیت محمد جواد ظریف تصویری از آن را همراه با انتقاد از رویکرد حکومت ایران در قبال همجنسگرایان، زنان و یهودی‌ها منتشر کرد.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به توئیت محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود که از «نژادپرستی» در ایالات متحده انتقاد کرده بود نوشت: «شما همجنسگراها را اعدام، زنان را سنگسار و یهودیان را نابود می کنید.»

وزیر خارجه ایران نسخه ای تغییر یافته از یکی از بیانیه های قبلی مایک پمپئو در اعتراض به سرکوب تظاهرکنندگان در ایران را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود. محمد جواد ظریف در نسخه تغییر یافته این بیانیه از «سرکوب» معترضان در تظاهرات روزهای اخیر آمریکا انتقاد کرده بود. در این بیانیه کلمه «ایران» جای خود را به «آمریکا» داده بود و به جای دخالت «ایران در سوریه»، دخالت آمریکا در «آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین» مطرح شده بود.

محمد جواد ظریف همچنین ایالات متحده را به «حمایت از تعداد بی شماری از دیکتاتورها» متهم کرده بود. وی همچنین عبارت بیانیه پیشین همتای آمریکایی خود را که در آن آمده بود «مردم ایران از فساد، بی عدالتی و بی کفایتی رهبرانشان خسته هستند» به «مردم آمریکا از نژادپرستی، فساد، بی عدالتی، و بی کفایتی رهبرانشان خسته هستند» تغییر داده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیانیه مایک پمپئو در روز ۲۷ ژوئن سال ۲۰۱۸ (ششم تیرماه سال ۱۳۹۷) منتشر شده بود.

وزیر خارجه ایالات متحده چند ساعت پس از انتشار این توئیت محمد جواد ظریف تصویری از آن را همراه با انتقاد از رویکرد حکومت ایران در قبال همجنسگرایان، زنان و یهودی ها منتشر کرد. وزیر خارجه ایران در توئیت خود خواستار بسیج جهانی علیه «نژادپرستی» شده بود.

مقامات ایران طی روزهای گذشته همزمان با اعتراض تظاهرات اعتراض آمیز در شهرهای مختلف آمریکا از مسئولان این کشور انتقاد کرده اند. وزارت خارجه ایران روز شنبه خواستار توقف «سرکوب آمریکایی های رنج دیده» و «محدودیت رسانه ها» در این کشور شده بود.

وزارت خارجه ایران  روز یکشنبه هم در حساب توییتری خود بار دیگر از دولت آمریکا خواست تا صدای مردمش را بشنود.

در این توییت تهران ضمن انتقاد از واشنگتن در مهار بحران «خودساخته کووید۱۹» و همچنین خلف وعده در مورد «ماجراجویی های فرامرزی» ادعا کرده که دولت آمریکا برای ارعاب معترضان به «ارتش و سگ های شرور و سلاح های شوم» متوسل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد تازه ترامپ به تهران: پیش از انتخابات به توافق بهتری دست پیدا می‌کنید

از توییت خامنه‌ای تا نامه ظریف؛ آیا دومین «نرمش قهرمانانه» ایران در راه است؟

پمپئو: رهبری ایران به تشدید رویارویی نظامی با آمریکا علاقه ندارد