پاسخ مرکل به ترامپ برای شرکت در نشست گروه ۷: شاید وقتی دیگر

دیدار ترامپ و مرکل در نشست سال گذشته گروه هفت
دیدار ترامپ و مرکل در نشست سال گذشته گروه هفت Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدراعظم آلمان اولین رهبر یکی از کشورهای عضو گروه هفت است که دعوت رئیس جمهوری آمریکا را برای شرکت در نشست واشنگتن رد می‌کند.

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دعوت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست سران گروه هفت در واشنگتن را به دلیل بیماری همه گیر «کووید ۱۹» رد کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده با وجود شیوع ویروس جدید کرونا به دنبال برگزاری نشست سران گروه هفت با حضور رهبران کشورهای عضو است. سخنگوی صدراعظم آلمان گفت: «[مرکل] در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت کلی همه گیری بیماری نمی تواند شخصا با سفر به واشنگتن در نشست حضور یابد.»

او با این حال افزود که آنگلا مرکل از دونالد ترامپ برای دعوت رسمی به نشست سران گروه هفت تشکر می کند. به این ترتیب صدراعظم آلمان اولین رهبر یکی از کشورهای عضو گروه هفت است که دعوت رئیس جمهوری آمریکا را برای شرکت در نشست واشنگتن رد می کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سران کشورهای فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن هم به نشست واشنگتن دعوت شده اند. کاخ سفید پیش از این در ماه مارس (اسفند/فروردین) اعلام کرده بود که نشست سران گروه هفت به دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا تنها با تماس ویدئویی برگزار خواهد شد. با این حال دونالد ترامپ هفته گذشته گفته بود که نشست سران به صورت حضوری در کاخ سفید برگزار خواهد شد. او افزوده بود که برخی از جلسات نشست نیز ممکن است در کمپ دیوید برگزار شود.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که رئیس جمهوری ایالات متحده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) در نظر دارد تا با برگزاری حضوری نشست سران گروه هفت وضعیت کشورش را که طی ماه های گذشته به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا اضطراری بود عادی جلوه دهد.

شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در آمریکا تاکنون جان بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در این کشور گرفته است. این در حالی است که تاکنون تست کرونای یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ایالات متحده مثبت بوده است.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که دونالد ترامپ و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در جریان تماس تلفنی بر لزوم برگزاری حضوری نشست سران گروه هفت تاکید کردند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پیش از این در واکنشی محتاطانه اعلام کرده بودند در صورتی که وضعیت شیوع ویروس جدید کرونا اجازه بدهد به واشنگتن سفر خواهند کرد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم گفته بود که برای شرکت در نشست حضوری سران گروه هفت باید «توصیه های کارشناسان» را مد نظر قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش دوران پس از مرکل؛ کنگره فوق‌العاده دموکرات مسیحی‌ها برگزار می‌شود

دیده بوسی‌ها در حاشیه اجلاس گروه هفت در فرانسه

«تهران به روسیه موشک‌ بالستیک بدهد، پروازهای ایران‌ایر به اروپا ممنوع می‌شود»