ژوئیه یا سپتامبر؛ طرح ۷۵۰ میلیارد یورویی اروپا برای مهار اقتصادی کرونا کِی تصویب می‌شود؟

European Commission President Ursula von der Leyen
European Commission President Ursula von der Leyen Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، امروز(چهارشنبه) طرح پیشنهادی ۷۵۰ میلیارد یورویی را با هدف غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه می‌کند؛ پیشنهادی که برای تصویب باید نظر اعضای مخالف را جلب کند.

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه، ۲۷ مه طرح پیشنهادی ۷۵۰ میلیارد یورویی را با هدف غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه کرد؛ پیشنهادی که برای تصویب در پارلمان اروپا باید نظر اعضای مخالف را جلب کند.

شیوع ویروس کرونا، اتحادیه اروپا را به رکود اقتصادی عمیقی فرو برده و خانم فن در لاین امیدوار است تا تصویب بودجه پیشنهادی کمیسیون اروپا بتواند اقتصادهای آسیب دیده‌تر این اتحادیه از جمله ایتالیا و اسپانیا را ترمیم کند.

شیوع این ویروس تا کنون بیش از ۱۷۲ هزار نفر را در اروپا به کام مرگ فرستاده و اجرای سیاست قرنطینه عمومی از سوی اکثر دولت‌های اروپایی بسیاری از کسب و کارها و مشاغل را در معرض تهدید جدی قرار داده و با وجود بازگشایی تدریجی فعالیت‌های اقتصادی، رونق دوباره آنها نیازمند اعطای کمک‌های مالی در بستر زمانی میان‌مدت است.

کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا پیش تر موفق شده بود با حمایت آلمان و فرانسه طرح ۵۰۰ میلیارد یورویی انتشار اوراق قرضه مشترک اروپایی را برای حل مشکلات اقتصادی اعضای بحران‌زده، به پیش ببرد ولی پیشنهاد نهایی خود را با ترکیبی از ۲۵۰ میلیارد یورو وام و ۵۰۰ میلیارد یورو کمک مالی به ۷۵۰ میلیارد یورو افزایش دهد.

با این حال، کشورهای شمال اروپا که که به طور سنتی مخالف دادن پول بیشتر به بروکسل هستند این بار نیز با پرداخت وام به اقتصادهای بحران زده جنوب مخالفند. کشورهایی همچون هلند، اتریش، سوئد و دانمارک ترجیح می‌دهند به جای کمک و اعطای وام به کشورهای جنوبی که به اعتقاد آنها با توقف پیشبرد جدی اصلاحات اقتصادی تنها در تلنبار بدهی هستند، ضمن حمایت مالی از کسب و کارهای کشور خود بتوانند با ارائه مشوق‌های مالیاتی، شرایط را برای بازگشت به دوران رونق پیش از شیوع ویروس کرونا فراهم کنند.

این دسته از کشورها تاکید دارند که ایتالیا، یونان و اسپانیا هنوز موفق نشده‌اند از زیر بار سنگین بدهی‌های ناشی از بحران مالی سال ۲۰۰۸ به طور کامل بیرون بیایند و بدهکارتر شدن آنها بازارهای مالی اروپا و نیز اعتبار پول واحد یورو را با مخاطره جدیدی مواجه خواهد کرد.

اما در مقابل سایر اعضای اتحادیه با اشاره به این که نیمی از صادرات سالانه این چهار کشور به مقصد بازار اروپا انجام می‌شود، تاکید دارند که بی اعتنایی آنها به رکود در حدود نیمی از این بازار، شرایط آتی آنها را نیز به مخاطره خواهد انداخت و به همین دلیل این کشورها نیز باید تعهد خود را نسبت به بازار اروپا حفظ کنند.

در چنین شرایطی، خانم فن در لاین روز چهارشنبه (۲۷مه) طرح پیشنهادی خود را تقدیم پارلمان اروپا کرد. هر چند دیپلمات‌های اروپایی پیش‌بینی می‌کنند که مذاکرات نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه تا ماه ژوئیه ادامه یابد ولی کارشناسان معتقدند که توافق نهایی در خصوص این بودجه تا پیش ماه سپتامبر که با آغاز ریاست دوره‌ای آلمان بر اتحادیه اروپا مصادف است، به نتیجه نخواهد رسید.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بانک مرکزی اروپا: سخت‌ترین بخش بحران اقتصادی ناشی از کرونا احتمالا سپری شده است

کرونا در آسیا؛ شیوع مجدد در کره جنوبی و لغو قرنطینه در فیلیپین

شاخص‌ سهام اروپایی به بالاترین حد در ۱۱ هفته گذشته رسید