مقام آمریکایی: واکسن کرونا دارایی عمومی جهان خواهد بود

واکسن احتمالی کرونا
واکسن احتمالی کرونا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت آمریکایی مدرنا یکی از طرح‌های تولید واکسن را که پیشرفت زیادی کرده است پیگیری می‌کند. این شرکت اعلام کرده که نتایج اولیه آزمایش واکسنی که برای ویروس جدید کرونا تهیه کرده «امیدوارکننده» بوده است.

آگهی

فرانسیس کالینز، مدیر موسسه ملی بهداشت آمریکا می گوید که کشورش در صورت دستیابی به واکسن بیماری همه گیر «کووید ۱۹» وظیفه دارد تا به سرعت آن را در اختیار دیگر کشورهای جهان هم بگذارد.

این سخنان مدیر موسسه ملی بهداشت ایالات متحده در حالی بیان می شود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور در نظر دارد تا جمعیت کشورش را در اولویت تزریق واکسن احتمالی کرونا قرار دهد. فرانسیس کالینز ضمن ابراز نگرانی از شیوع ویروس جدید کرونا در آفریقا اعلام کرد که با اظهارات روسای جمهور چین و فرانسه مبنی بر اینکه واکسن کرونا باید یک «دارایی عمومی جهانی» محسوب شود موافق است.

مدیر موسسه ملی بهداشت آمریکا گفت: «مایلم که اگر ما به واکسنی که نتیجه بخش باشد دست پیدا کنیم خیلی زود در آنجا [آفریقا] و آمریکای جنوبی در دسترس باشد. مشاهده می کنید که اکنون در برزیل چه رخ می دهد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی در آفریقای جنوبیAP Photo

وی افزود: «ما مسئولیت زیادی داریم. ثروتمندترین کشور جهان هستیم. نمی توانیم تنها به خودمان اهمیت بدهیم. این [کار] وحشتناک خواهد بود.»

دولت دونالد ترامپ هدف خود را تولید ۳۰۰ میلیون نمونه از واکسن آزمایش شده کرونا تا ماه ژانویه (دی/بهمن) تعیین کرده است.

موسسه ملی بهداشت ایالات متحده هر سال بودجه ای ۴۲ میلیاردی دریافت کند. شرکت آمریکایی «مدرنا» (Moderna) یکی از طرح های تولید واکسن را که پیشرفت زیادی کرده است پیگیری می کند. این شرکت اعلام کرده است که نتایج اولیه آزمایش واکسنی که برای ویروس جدید کرونا تهیه کرده «امیدوارکننده» بوده است.

دولت آمریکا هم به طرح تحقیقاتی «مدرنا» نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی کرده است. ایالات متحده همچنین با شرکت فرانسوی «سانوفی» قراردادی امضاء کرده است که براساس آن این کشور برای دریافت واکسن تولیدی این شرکت در اولویت قرار خواهد داشت. امری که اعتراض های زیادی را در فرانسه به دنبال داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکسن کرونا؛ ۲ طرح تحقیقاتی به مرحله سوم آزمایش بالینی رسیده‌اند

کرونا در آمریکا؛ استخرپارتی در میسوری بدون فاصله‌گذاری اجتماعی

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها