اتحادیه اروپا به دولت جدید اسرائیل: پروژه الحاق را کنار بگذارید

 اتحادیه اروپا به دولت جدید اسرائیل: پروژه الحاق را کنار بگذارید
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این طرح برغم مواجه شدن با انتقاد شدید از سوی بسیاری از رهبران جهان حمایت دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا و مهم‌ترین متحد بنیامین نتانیاهو در غرب را به همراه دارد

آگهی

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از دولت جدید اسرائیل خواست تا از اجرای طرح جنجال‌برانگیز الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به خاک خود صرف‌نظر کند.

بروکسل در بیانیه‌ای که به تایید ۲۵ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا رسیده،‌ ضمن طرح این درخواست همچنین دولت اسرائیل را به رعایت حقوق و قوانین بین‌المللی فراخواند.

در این بیانیه که توسط جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است: «ما مصرانه از اسرائیل می‌خواهیم که از هر گونه تصمیم یکجانبه برای ضمیمه کردن سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده به خاک خود که به ذات خود مغایر با حقوق بین المللی است،‌ دست بکشد.»

از سوی دیگر ژان آسلبرن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ضمن استقبال از انتشار این بیانیه تصریح کرد: «خوشحالم از اینکه ۲۵ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه از بیانیه حمایت کردند. این سند در نهایت نتیجه تلاش و ابتکاری است که مقدمات آن روز دوازدهم ماه مه توسط من و سیمون کووینی، همتای ایرلندی‌ام آغاز شد.»

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در عین حال از اینکه دو کشور عضو اتحادیه اروپا به فراخوان در خصوص موضوعی با این درجه اهمیت از حیث سیاست خارجی پاسخ مثبت ندادند به شدت ابراز تاسف کرد.

این دو کشور، اتریش و مجارستان هستند که در جریان نشست ویژه روز جمعه پانزدهم مه اتحادیه اروپا برای اتخاذ موضعی واحد در قبال طرح الحاق بخشی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین به خاک اسرائیل از امضای این بیانیه خودداری کرده بودند.

فعلا صحبت از تحریم و مجازات در میان نیست

در این بیانیه همچنین مواضع پیشین اتحادیه اروپا مبنی بر ضرورت احترام به قوانین و حقوق بین المللی و حمایت از راه حل تشکیل دو کشور مستقل که بیت المقدس پایتخت آتی هر دو کشور باشد به عنوان تنها راه تضمین صلح و ثبات پایدار در منطقه مورد تاکید قرار گرفته است.

پیتر استانو،‌ سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر آنچه اتحادیه اروپا پیش‌تر نیز در این خصوص برآن پافشاری کرده بود، یادآور شد: «ما موضع اتحادیه اروپا را که توسط اعضا تایید شده بار دیگر تکرار می‌کنیم. این پایان یک روند نیست؛ دولت جدید اسرائیل تشکیل شده و اتحادیه اروپا آماده همکاری سازنده با این دولت است.»

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ روز جمعه گذشته با اشاره به محتوی بیانیه‌ای که اعضا در حال تنظیم آن بودند به خبرگزاری فرانسه گفته بود که «در حال حاضر صحبت از تحریم و مجازات در میان نیست و ما در مرحله پیش‌گیری (از اجرای طرح الحاق) قرار داریم.»

وی در عین حال یادآور شده بود که اگر اسرائیل وارد مرحله عمل شود و طرح جنجالی الحاق زمین های دره اردن واقع در کرانه باختری را به اجرا درآورد ما تفاوتی میان این اقدام و کاری که روسیه سال ۲۰۱۴ در کریمه انجام داد، قائل نمی‌شویم.

نتانیاهو برغم مخالفت‌های بین المللی مصمم به اجرای طرح است

طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل از جمله مهمترین محورهای کارزار انتخاباتی بنیامین نتانیاهو برای تصدی دوباره سمت نخست وزیری درکشورش بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که اکنون زمان اجرای قانون کشورش در باره بخش‌هایی از خاک کرانه باختری رود اردن فرا رسیده است.

اسرائیل در نظر دارد بیش از ۱۳۰ شهرک یهودی‌نشین واقع در بخش‌های اشغالی کرانه باختری و دره اردن را به خاک خود ضمیمه کند.

این طرح برغم مواجه شدن با انتقاد شدید از سوی بسیاری از رهبران جهان حمایت دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا و مهم‌ترین متحد بنیامین نتانیاهو در غرب را به همراه دارد.

اتحادیه اروپا پیش از این ضمن محکوم کردن سیاست‌های توسعه طلبانه اسرائیل برای گسترش شهرک‌های یهودی نشین،‌ نسبت به اجرایی شدن طرح الحاق اراضی کرانه باختری رود اردن هشدار داده بود.

سازمان ملل متحد نیز تاکید کرده است که در صورت اجرایی شدن این طرح‌، کور سوی امید باقی مانده نسبت به صبح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل خاموش خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا هشدار داد: اسرائیل حق ندارد به طور یکجانبه بر کرانه باختری اعلام حاکمیت کند

تازه‌ترین اثر بنکسی در کرانه باختری با نام «زخم بیت‌لحم»

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد