نقش آزمایش خون در تشخیص خطر پیشرفت بیماری کاوازاکی در کودکان

نقش آزمایش خون در تشخیص خطر پیشرفت بیماری کاوازاکی در کودکان
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرضیه ارتباط پیشرفت بیماری کاوزاکی با بالارفتن غیرطبیعی سطح برخی عناصر خونی هم‌اکنون برای تایید و راستی‌آزمایی بیشتر محور چندین تحقیق بزرگ و همکاری علمی میان مراکز مهم درمانی در اروپا قرار گرفته است.

آگهی

کاوازاکی بیماری نادری که به تازگی در بسیاری از کشورها در بین کودکان شیوع پیدا کرده و جان آنها را تهدید می‌کند با آزمایش خون قابل تشخیص خواهد بود.

مقام‌های حوزه بهداشت و سلامت در ایالات متحده پیش‌تر در اواسط ماه جاری میلادی نسبت به ارتباط این بیماری بالقوه مرگبار با کووید ۱۹ هشدار داده بودند.

سازمان جهانی بهداشت نیز به تازگی اعلام کرد که در حال انجام بررسی و آزمایش‌های بیشتر برای مشخص کردن ارتباط این بیماری با کووید ۱۹ است که برای نخستین بار ماه دسامبر گذشته در چین شیوع پید کرد و تاکنون جان بیش از سیصد هزار نفر را در سراسر دنیا گرفته است.

تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر اینکه فرضیه‌های اولیه ارتباط بیماری کاوازاکی با کووید ۱۹ را مورد تایید قرار می‌دهد از همه کشورها خواست همزمان با کارشناسان این نهاد بین‌المللی تحقیق به روی ارتباط دو بیماری یاد شده را آغاز کنند.

توصیه کارشناسان به انجام آزمایش خون

منابع بهداشتی در فرانسه و بریتانیا، کشورهایی که نمونه‌هایی از ابتلا به بیماری کاوازاکی در آن شناسایی شده اعلام کرده‌‌اند که نمونه‌های خونی دریافت شده از کودکان مبتلا به نوع وخیم این بیماری میزان بسیار بالای پنج عنصر ترکیبی در خون را نشان داده است.

محققان امپریال کالج لندن پس از بررسی نتایج آزمایش خون انجام شده به روی کوکانی که عوارض شدید بیماری کاوازاکی در آنها مشاهده شده بود،‌اعلام کردند که میزان عناصری چون «فریتین»، «پروتئین واکنشی سی»، «تروپونین»، «پپتید ناتریورتیک مغزی» و «دی-دایمر» در خون این افراد بسیار بیشتر از سطح طبیعی بوده است.

پس از آنکه حدود یکصد کودک طی هفته‌های گذشته در بریتانیا به بیماری کاوازاکی مبتلا شدند، پزشکان و متخصصان این کشور فرضیه تشخیص نوع پیشرفته این بیماری از طریق انجام آزمایش خون را مطرح کردند.

پزشکان بریتانیایی به این نتیجه رسیدند که آزمایش خون به روی کودکان، پیشرفت واکنش ایمنی بالقوه کشنده این بیماری در برابر کووید ۱۹ را مشخص می‌کند.

پروفسور میشل لوین،‌ پزشک و متخصص ارشد بیماری‌های کودکان در امپریال کالج لندن با اشاره به این نکته سطح عناصر یاد شده در کودکانی که به درجه خفیف‌تری از بیماری مبتلا شده‌اند به میزان قابل توجهی کم‌تر است،‌ یادآور شد« این آزمایش‌ها در تشخیص اینکه کدام یک از کودکان بیمار در معرض خطر نارسایی‌‌های قلبی قرار دارند و بایست هر چه سریعتر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند، کمک شایانی می‌کند.»

فرضیه ارتباط پیشرفت بیماری کاوزاکی با بالارفتن غیرطبیعی سطح برخی عناصر خونی هم‌اکنون برای تایید و راستی‌آزمایی بیشتر محور چندین تحقیق بزرگ و همکاری علمی میان مراکز مهم درمانی در اروپا قرار گرفته است.

مرگ نخستین کودک مبتلا به کاوازاکی در فرانسه

بیماری کاوازاکی که از به عنوان «سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C)» نیز نام برده می‌شود جدا از ایالات متحده آمریکا در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه که پیش‌تر کانون شیوع کووید ۱۹ بودند، گسترش پیدا کرده است.

در فرانسه از ماه مارس تا کنون حدود ۱۵۰ مورد ابتلا شناسایی شده که اغلب محققان این کشور هم اکنون در حال بررسی علمی ارتباط این بیماری با کووید ۱۹ هستند.

نخستین مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری روز جمعه گذشته در شهر مارسی گزارش شد. پدر کودک ۹ ساله‌ای که بنا به تشخیص پزشکان فرانسوی به دلیل ابتلا به این بیماری بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد به شدت از نحوه تشخیص این بیماری توسط کادر درمانی مراجعه شده عصبانی و خشمگین است.

وی در گفتگو با یک شبکه خبری فرانسه گفت که پس از بروز علائم اولیه چون اسهال، تب و برون ریزی پوستی در فرزندشان به بخش فوریت‌های پزشکی بیمارستان شهر مراجه کرده اما در آنجا بدون بررسی‌ دقیق بیماری برای کودک آنتی بیوتیک تجویز و توصیه شد که داروها به مدت شش روز مصرف شود.

این شهروند فرانسوی معتقد است که اگر کودک‌اش هنگام مراجعه به بیمارستان بستری می‌شد و آزمایش‌های لازم به روی انجام می‌شد قطعا چنین فاجعه‌ای رخ نمی‌داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا نسبت به بیماری مرتبط با کووید ۱۹ در بین کودکان هشدار داد

نگرانی پژوهشگران از گسترش سندروم نادر کودکان در پی شیوع ویروس کرونا

اعضای سازمان جهانی بهداشت بر سر مقابله با همه‌گیری‌های آینده به توافق نرسیدند