وزیر دفاع پیشین اسرائیل: ایران خروج از سوریه را آغاز کرده است

وزیر دفاع پیشین اسرائیل: ایران خروج از سوریه را آغاز کرده است
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«گرچه ایران روند خروج از سوریه را آغاز کرده است، اما ما باید کار را تمام کنیم چون آنها هنوز در تیررس ما هستند.»

آگهی

وزیر دفاع پیشین اسرائیل روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت گفت که ایران کار عقب‌نشینی و خروج نیروهای خود از سوریه را آغاز کرده است.

نفتالی بنت که تا روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت وزیر دفاع اسرائیل بود در عین حال هیچ گونه مدارک یا جزئیاتی در این زمینه را فاش نکرد. بنت همچنین از جانشین خود بنی گانتس خواست تا سیاست فشار بر ایران را ادامه دهد زیرا در غیر این صورت این روند ممکن است به گفته او «معكوس» شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنی گانتس، رقیب سیاسی نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو بالاخره با او بر سر تشکیل کابینه ائتلافی به توافق رسید و خود به جای نفتالی بنت به سمت وزیر دفاع منصوب شد. کنست، پارلمان اسرائیل نیز روز گذشته دولت ائتلافی جدید را تأیید کرد.

ایران، دشمن اصلی اسرائیل در خاورمیانه، به همراه روسیه در طول جنگ داخلی سوریه همواره حامی دولت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور بوده است و ضمن اعزام مستشاران نظامی برای تقویت گروه‌های شبه نظامی شیعه در سوریه از نظر امکانات مادی نیز از دولت دمشق پشتیبانی می‌کند.

اسرائیل که همسایگان سوریه را به طور جدی رصد می‌کند، تاکنون صدها عملیات هوایی در سوریه انجام داده و ضمن حمله به منافع ایران و نیروهای تحت حمایتش از جمله یعنی حزب‌الله لبنان، کاروان‌های مشکوک به حمل اسلحه و نیروهای مسلح را هدف قرار داده است. مقامات اسرائیلی در گذشته گفته بودند كه عملیات نظامی اسرائیل علیه نیروهای تحت امر ایران در سوریه قرین موفقیت بوده است.

ایران به شکل قابل توجهی دامنه نیروهای خود در سوریه را کاهش داده و حتی تعدادی پایگاه را نیز تخلیه می‌کند.
نفتالی بنت
وزیر دفاع پیشین اسرائیل

بنت در سخنرانی روز یکشنبه خود هنگام ترک پست وزارت دفاع گفت: «ایران به شکل قابل توجهی دامنه نیروهای خود در سوریه را کاهش داده و حتی تعدادی پایگاه را نیز تخلیه می‌کند.» وی همچنین افزود: «گرچه ایران روند خروج از سوریه را آغاز کرده است، اما ما باید کار را تمام کنیم چون آنها هنوز در تیررس ما هستند.»

ایران و سوریه هنوز واکنشی به اظهارات بنت نشان نداده‌اند.

ایران که از نظر اقتصادی تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد و همچنین از ناحیه گسترش کرونا نیز به شدت ضربه خورده، بارها گفته است که حضور نظامی‌اش در سوریه به دعوت دولت اسد بوده و تا زمانی که سوریه به این کمک نیاز داشته باشد، در این کشور خواهد ماند. روسیه نیز می‌گوید حضور نظامی ارتش این کشور در سوریه بنا به درخواست دولت دمشق بوده است.

علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی روز شنبه در دیدار با سفیر سوریه مجدداً تأکید كرد كه تهران به همکاری نزدیك با دولت اسد و روسیه برای «نبرد با تروریسم» و ​​«یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه» ادامه خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دومین حمله هوایی اسرائیل به سوریه در ۲۴ ساعت؛ «۹ نیروی تحت حمایت ایران کشته شدند»

چرا مجلس ایران پرهیز از رویارویی ورزشی با اسرائیل را قانون نکرد؟

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد