پارلمان اسرائیل دولت ائتلافی بنی گانتس و بنیامین نتانیاهو را تایید کرد

پارلمان اسرائیل دولت ائتلافی بنی گانتس و بنیامین نتانیاهو را تایید کرد
Copyright Adina Valman/Knesset Spokespersons' Office via AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از یک سال و نیم بحران تشکیل دولت، پارلمان اسرائیل به دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس رای داد.

آگهی

سرانجام پس از برگزاری سه انتخابات و ۵۰۰ روز بلاتکلیفی در تشکیل دولت و بار دیگر سه روز تاخیر به دلیل اختلافات سیاسی در درون حزب لیکود بر سر پست‌های کابینه، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه به عنوان نخست‌ وزیر دولت جدید اسرائیل سوگند یاد کرد.

در این روز همچنین کنست، پارلمان اسرائیل با ۷۳ رای موافق، یعنی ۱۲ رای بیشتر از آستانه اکثریت، دولت ائتلافی او و بنی گانتس را تایید کرد.

طی سه روز منتهی به مراسم سوگند، نتانیاهو و گانتس، رقبای پیشین و متحدان امروز، آخرین تصیمات دربارۀ انتصابات جدید در دولت پیش‌رو را گرفتند تا به این ترتیب با تایید پارلمان، دولت جدید با ۳۶ وزیر و ۱۶ معاون کار خود را آغاز کند.

این دو رهبر سیاسی، یک ماه پیش از این اعلام کرده بودند که اختلاف‌هایشان را به کناری نهاده و با تشکیل ائتلاف سعی می‌کنند قدرتمندانه با بحران‌های جدی‌تری همچون شیوع کرونا و بحران اقتصادی روبرو شوند.

بر اساس توافق مناقشه برانگیزی که میان این دو حاصل شد، بینامین نتانیاهو به مدت ۱۸ ماه نخست ‌وزیر اسرائیل خواهد بود و سپس این مقام را برای ۱۸ ماه دوم به بنی گانتس واگذار خواهد کرد.

از همین آغاز به کار دولت جدید، انتقادات بسیاری متوجه سیاست‌های نتانیاهو است. مهمترین انتقادات مربوط به خلق پست‌های زیاد در کابینه است، آن هم در دورانی که نرخ بیکاری در اسرائیل به دلیل شیوع کرونا تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

بنی گانتس در کابینه جدید در مقام وزیر دفاع فعالیت می‌کند و گبی اشکنازی، هم‌حزبی کنونی و هم‌رزم پیشین او نیز وزیر خارجه اسرائیل خواهد شد.

اسرائیل كاتز، معاون آقای نتانیاهو در حزب لیکود و وزیر خارجه دولت پیشین، به سمت وزیر دارایی منصوب شده است و یاریو لوین که نزدیکترین متحد آقای نتانیاهو محسوب می‌شود، رئیس جدید پارلمان است.

در دولت جدید بار دیگر یهودیان ارتدوکس از قدرت بالایی برخوردارند و همزمان برای اولین بار، یک زن اسرائیلی با تبار اتیوپیایی نیز وارد کابینه شده است.

پنینا تامانو‌شاتا که ۳۹ سال سن دارد، وکیل، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و نماینده پیشین پارلمان اسرائیل است که در شمال اتیوپی به دنیا آمده و اکنون از سوی اتحاد آبی- سفید بنی گانتس به مقام وزارت جذب مهاجرت منصوب شده‌ است.

جامعه ۱۴۰ هزار نفری اتیوپی تبارهای اسرائیل یکی از فقیرترین اقلیت‌های این کشور محسوب می‌شود که نرخ بیکاری بالایی نیز دارد. با این وجود شمار قابل توجهی از فرزندان نسل دوم این اقلیت موفق شده‌اند به موقعیت‌های خوبی در ارتش، دستگاه قضایی و ساختار سیاسی این کشور برسند.

یکی دیگر از موضوعات بحث برانگیز درباره دولت جدید، خلق پستی تحت عنوان «نخست‌وزیر متناوب» است که به آقای نتانیاهو اجازه می‌دهد در تمام دوران رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی او در دادگاه و حتی روند فرجام خواهی، همچنان در این پست باقی بماند.

نگرانی مهم دیگر این است که آیا نتانیاهو به عهد خود وفادار خواهد بود و پس از ۱۸ ماه این مقام را به گانتس واگذار خواهد کرد و یا زیر پیمان خود می زند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل با فروش جنگندۀ اف۳۵ آمریکا به قطر مخالفت کرد

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟

حمله پلیس اسرائیل به یهودیان ضدصهیونیست در بیت‌المقدس