سازمان جهانی بهداشت: راهبرد ایجاد ایمنی گله‌ای مقابل کرونا بدون واکسن خطرناک است

سازمان جهانی بهداشت: راهبرد ایجاد ایمنی گله‌ای مقابل کرونا بدون واکسن خطرناک است
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایکل رایان، مدیر اجرای امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ضمن تاکید بر اینکه انسان ها «گله» نیستند از راهبرد ایجاد «ایمنی گله ای» در برابر شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» انتقاد کرد.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که راهبرد ایجاد «ایمنی گله ای» در برابر شیوع ویروس جدید کرونا آنهم در وضعیتی که واکسن آن هنوز کشف نشده «خطرناک» است.

مایکل رایان، مدیر اجرای امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ضمن تاکید بر اینکه انسان ها «گله» نیستند از راهبرد ایجاد «ایمنی گله ای» در برابر شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» انتقاد کرد.

سخنان این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت در حالی بیان می شود که بسیاری از کشورها رفع تدریجی محدودیت های اعمال شده برای مقابله با شیوع نوع جدید ویروس کرونا را آغاز کرده اند.

«ایمنی گله ای» به وضعیتی اطلاق می شود که بدن بخش زیادی از افراد یک جامعه پادتن (آنتی بادی) بیماری را پس از ابتلا به آن یا تزریق واکسن تولید کرده است. در این وضعیت شیوع بیماری واگیردار به دلیل مقاوت بدن تعداد زیادی از افراد جامعه در برابر آن بیماری متوقف می شود. ایمنی بدن در مقابل بیماری ها اغلب از طریق ابتلا به عامل بیماری (ویروس یا باکتری) یا واکسن پدید می آید.

هنگام استفاده از اصطلاحات در مورد عفونت‌های طبیعی باید خیلی مراقب باشیم زیرا می‌تواند به محاسبه‌هایی بی‌رحمانه منجر شود که مردم، زندگی و رنج انسانی را در مرکز معادله قرار نمی‌دهد.
مایکل رایان
مدیر اجرایی امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP
استکهلم، پایتخت سوئد در روزهای شیوع کروناAP

دانشمندان هنوز از دوره «ایمنی» بدن افراد پس از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» آگاهی ندارند. دوره «ایمنی» در برابر ویروس آنفلوانزاهای فصلی اغلب یک سال است. این مدت برای انواع دیگر ویروس کرونا بین چند ماه تا چند سال متغیر است. از سوی دیگر پادتن بیماری پس از جهش ویروس ها کارایی خود را از دست می دهند.

به گفته مایکل رایان پیگیری راهبرد «ایمنی گله ای» به دلیل عدم توجه به زندگی افراد مسن و احتمال مرگ آنها «خطرناک» است. او گفت: «بر این باورم که هنگام استفاده از اصطلاحات در مورد عفونت های طبیعی باید خیلی مراقب باشیم زیرا می تواند به محاسبه هایی بی رحمانه منجر شود که مردم، زندگی و رنج انسانی را در مرکز معادله قرار نمی دهد.»

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت تحقیق های انجام شده نشان می دهد که تاکنون بدن تعداد کمی از افراد در جوامع مختلف پادتن بیماری «کووید ۱۹» را تولید کرده است.

سوئد یکی از کشورهایی است که برخلاف اکثر کشورهایی اروپایی به جای اجرای قرنطینه راهبرد «ایمنی گله ای» را دنبال می کند. مدارس، رستوران ها، کافه ها و باشگاه های ورزشی این کشور همزمان با شیوع ویروس جدید کرونا تعطیل نشده اند. مقامات سوئد تنها از افرادی که بیمار هستند می خواهند که در خانه بمانند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دانشمندان تخمین می زنند که برای ایجاد «ایمنی گله ای»، بدن ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد یک جامعه باید پادتن بیماری را یا از طریق ابتلا یا از طریق واکسن تولید کرده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت: تاکید بر رویکرد ایمنی جمعی برای مقابله با کرونا «غیراخلاقی» است

آیا اساسا می‌توان به تولید واکسن برای کرونا امیدوار بود؟

یک شرکت چینی همزمان با آزمایش‌های بالینی آماده تولید گسترده واکسن کرونا است