فشار کرونا بر بخش گردشگری یونان پس از یک دهه ریاضت اقتصادی

فشار کرونا بر بخش گردشگری یونان پس از یک دهه ریاضت اقتصادی
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار گردشگرانی که سال گذشته به یونان سفر کردند، سه برابر جمعیت این کشور بود. آتن امیدوار است با تکیه بر عملکرد قابل قبول خود در زمینه مبارزه با شیوع کرونا، بتواند در آینده نزدیک گردشگران خارجی را بار دیگر به سفر به این کشور متقاعد کند.

آگهی

صنعت گردشگری یونان که حدود ۲۰ درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد، این روزها با شیوع ویروس کرونا شرایطی مشابه بحران اقتصادی یک دهه پیش را تجربه می کند.

بسیاری از اقتصاددانان هشدار داده اند که کاهش چشمگیر شمار گردشگران در یونان می تواند دستاوردهای اقتصادی و مالی تحمل سیاست ریاضت اقتصادی طی یک دهه اخیر را نابود کند. اتحادیه اروپا نیز پیش بینی می کند که اقتصاد یونان در سال ۲۰۲۰ به دلیل تبعات اقتصادی شیوع نوع جدید ویروس کرونا ۹.۷ درصد کوچک شود.

این رقم یک درصد از میزان رکود اقتصادی سال ۲۰۱۱ که بدترین سال بحران بدهی های یونان بود، بیشتر است. از سوی دیگر پیش بینی ها حاکی است که نرخ بیکاری در یونان احتمالا به حدود ۲۰ درصد خواهد رسید. به این ترتیب تمام تلاش های یونان طی دو سال گذشته برای کاهش نرخ بیکاری بی نتیجه خواهد بود. نرخ بیکاری در یونان دو سال پیش نیز ۲۰ درصد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP

دولت یونان با واکنش زودهنگام به شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» توانست از ظهور بحرانی جدی در حوزه سلامت جلوگیری کند. با این حال به نظر می رسد که توانایی دولت محافظه کار کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در مقابل تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا محدودتر است.

بخش گردشگری یونان به شدت به حضور گردشگران خارجی به ویژه شهروندان دیگر کشورهای اروپایی، آمریکا و چین وابسته است. این در حالی است که ادامه شیوع کرونا، محدودیت های اعمال شده در بسیاری از کشورها و لغو پروازها در عمل شمار گردشگران خارجی در یونان را به شدت کاهش داده است.

دولت یونان امیدوار است با تکیه بر عملکرد قابل قبول خود در زمینه مبارزه با شیوع ویروس جدید کرونا، بتواند در آینده نزدیک گردشگران خارجی را بار دیگر به سفر به این کشور متقاعد کند. با این حال اقتصاددانان بر این باور هستند که احتمالا گروهی از ۷۰۰ هزار فرد شاغل در بخش گردشگری یونان شغلشان را به دلیل بحران کنونی برای همیشه از دست داده اند. امری که شرایط را برای دولت یونان که برای احیای اقتصاد این کشور به شکوفایی بخش گردشگری نیاز دارد پیچیده خواهد کرد.

شمار گردشگرانی که در سال ۲۰۱۹ به یونان سفر کردند بیش از ۳۱ میلیون نفر بود. به این ترتیب این کشور سال گذشته میزبان جمعیتی سه برابر جمعیت خود بود. دولت یونان امیدوار است تا در صورت رفع محدودیت ها در دیگر کشورها و از سرگیری پروازها به طور گسترده از گردشگرانی که وارد این کشور می شوند تست کرونا بگیرد تا هم با شیوع این ویروس در داخل کشور مبارزه کند و هم به گردشگران برای سفر به این کشور اطمینان خاطر بدهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وقتی زندگی در یک خودرو خلاصه می‌شود؛ جمع کمپرهای ایرانی در کاخ نیاوران

صنعت گردشگری جهان در ۵ ماه ۳۲۰ میلیارد دلار زیان کرد

واژگونی مرگبار قایق مهاجران؛ فرانتکس می‌گوید یونان پیشنهادهای کمک را نادیده گرفته است