شکایت ۶۶ میلیون دلاری تیم ملی فوتبال زنان آمریکا برای دستمزد برابر با مردان رد شد

شکایت ۶۶ میلیون دلاری تیم ملی فوتبال زنان آمریکا برای دستمزد برابر با مردان رد شد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان تیم زنان آمریكا پس از اعلام حکم دادگاه از این حکم ابراز شگفتی کردند. آنها از دادگاه برای جبران خسارت دستمزد نابرابر زنان از سوی فدراسیون ۶۶ میلیون دلار جریمه درخواست کرده بودند.

آگهی

یک قاضی فدرال آمریکا در لس‌آنجلس روز جمعه یکم مه (۱۲ اردیبهشت) شکایت تیم ملی فوتبال زنان علیه فدراسیون فوتبال این کشور برای دریافت دستمزد برابر با مردان را رد کرد.

قاضی گری کلازنر در حکم ۳۲ صفحه‌ای خود ادعای این ورزشکاران زنان در مورد تبعیض در پرداخت حقوق را نپذیرفت و به نفع فدراسیون فوتبال ایالات متحده، یواس‌اس‌اف رأی داد. او رسیدگی به پرونده شکایت این ورزشکاران در مورد بدرفتاری با آنها در هنگام سفرها و اقامت‌های ورزشی و نیز هنگام معاینه پزشکی را به ۱۶ ژوئن موکول کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

قاضی در توضیح رد ادعای حقوق برابر، یعنی موضوع اصلی شکایت در این پرونده گفته شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تیم ملی فوتبال زنان قبلا در زمان مذاکرات و امضا قرارداد جمعی، پیشنهاد فدراسیون برای دریافت حقوق برابر با تیم مردان را رد كرده است.

نمایندگان تیم زنان آمریكا پس از اعلام حکم دادگاه از این حکم ابراز شگفتی کردند. آنها از دادگاه برای جبران خسارت دستمزد نابرابر زنان از سوی فدراسیون ۶۶ میلیون دلار جریمه درخواست کرده بودند.

فدراسیون فوتبال آمریکا نیز روز جمعه پس از صدور این حکم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما مشتاقانه برای همکاری با تیم ملی بانوان تلاش می‌کنیم تا مسیری مثبت را پی بگیریم و بازی زنان را هم در داخل کشور و هم در سطح جهانی توسعه دهیم.»

رسوایی تبعیض جنسیتی در دستمزدها در آمریکا زمانی به اوج خود رسید که وکلای فدراسیون فوتبال در ماه مارس در توجیه این نابرابری گفتند که از بازیکنان تیم ملی مردان انتظار می‌رود «مهارت بالاتری در سرعت و قدرت» نسبت به زنان داشته باشند و در واقع به همین جهت پرداخت دستمزد به آنان بیشتر است.

این اظهارات در پرونده باعث خشم بین بازیکنان زن و نیز کنشگران حقوق زنان در آمریکا شد. مگان رپینو، بازیکن سرشناس تیم ملی زنان این توجیه فدراسیون را به «سکسیسم آشکار» متهم کرد و در نهایت کار به جایی کشید که رئیس فدراسیون، کارولوس کوردیرو به دلیل این رسوایی از سمت خود استعفا داد.

زنان آمریكایی كه با پیروزی در فینال سال گذشته جام جهانی زنان در فرانسه به قهرمانی رسیدند، از همان زمان ادعای خود درباره اختلاف بین پول جایزه توزیع شده توسط فیفا در جام جهانی آقایان و بانوان اعلام كردند.

پس از قهرمانی تیم ملی فوتبال مردان آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴، اعضای این تیم ۳۵ میلیون دلار و بازیکنان تیم فرانسه، قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ نیز ۳۸ میلیون دلار درآمد دریافت کردند. این در حالی است که تیم زنان ایالات متحده، قهرمان جام‌های جهانی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ برای مجموع دو تورنمنت تنها ۶ میلیون دلار جایزه گرفتند.

آسوشیتدپرس
مگان رپینو، فوروارد تیم ملی فوتبال زنان آمریکاآسوشیتدپرس

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

فدراسیون فوتبال آمریکا در پرونده شکایت زنان در دادگاه چنین استدلال كرد كه بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، در حقیقت زنان به طور متوسط در هر بازی و در مجموع مبالغی بیشتر از مردان دریافت کرده‌اند. فدراسیون ادعا می‌کند که در این بازه، تیم ملی بانوان در مجموع ۲۴ میلیون و به طور میانگین برای هر بازی ۲۲۰ هزار و ۷۴۷ دلار دریافت کرده در حالی که تیم آقایان در مجموع ۱۸ میلیون و به طور میانگین برای هر بازی ۲۱۲ هزار و ۶۳۹ دلار پول دریافت کرده است.

بر پایه قرارداد فعلی تیم ملی فوتبال زنان آمریکا که در سال ۲۰۱۷ امضا شده، بیش از نیمی از بازیکنان این تیم سالانه ۱۶۷ هزار دلار دستمزد دریافت می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا: «پرداخت برابر» خواست همه است

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟