جدال توییتری سخنگوی نظامیان آمریکایی در افغانستان با سخنگوی طالبان

جدال توییتری سخنگوی نظامیان آمریکایی در افغانستان با سخنگوی طالبان
Copyright AP/ @USFOR_A
Copyright AP/ @USFOR_A
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ذبیح‌الله مجاهد با بازنشر توییت کلنل سونی لگت نوشت: «ما به هدف خود متعهدیم. شما به تعهدات خود پایدار باشید.»

آگهی

سخنگوی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا عصر شنبه با ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان وارد یک مجادله توییتری «منحصر به فرد» شد.

کلنل سونی لگت با خطاب قرار دادن همتای خود در گروه طالبان در توییتر، پاسخ به پرسش‌های وی را منتشر کرد. آقای لگت در این پیام بر تمایل نیروهای آمریکایی به پیگیری مذاکرات صلح تاکید کرد اما هشدار داد که اگر طالبان حملات خود را ادامه دهند، پاسخ خواهند گرفت.

این جدال توییتری در حالی روی می‌دهد که نمایندگان ایالات متحده و طالبان بیش از یک سال به‌شکل محرمانه مذاکره کردند. از زمان توافق میان دو طرف، حملات طالبات علیه نیروهای دولتی افغانستان، به جز بازه‌های زمانی کوتاه، کم نشده است.

سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در نخستین پیام خود خطاب به سخنگوی طالبان نوشت:‌ «ذبیح‌الله مجاهد. شما من را به شفاف سازی درباره فراخوان ژنرال میلر به طالبان برای کاهش خشونت دعوت کردید. اجازه بدهید مساله را روشن کنم: مردم افغانستان صلح می‌خواهند. جهان از طالبان خواست خشونت‌ها را متوقف کرده و بر کووید-۱۹ متمرکز شود. حالا وقت توقف خشونت است.» در انتهای این پیام نشانه حساب توییتری سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان اضافه شده است.

کلنل لگت در ادامه همین رشته توییت نوشته است: «کاهش خشونت یک ضرورت مطلق است و [اجرای آن] به فرماندهان تمام نیروهای نظامی، نیروهای امنیت ملی افغانستان، جنگجویان طالبان و البته نیروهای ائتلاف بستگی دارد. حمله، حمله در پی دارد در حالیکه خویشتنداری، خویشتنداری می‌آفریند. تمام طرف‌ها باید خویشتنداری را در پی گیرند تا مانع از خشونت و کشتار بیشتر شوند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پاسخ به این پیام‌های توییتری نوشت: «رسیدن به راه حل، اجرای توافق دوحه است. وضعیت کنونی را با بیانیه‌های بی‌فایده و تحریک‌آمیز خراب نکنید. ما به هدف خود پایبندیم. شما به الزامات خود متعهد بمانید.»

با وجود درخواست اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از طالبان برای آتش‌بس در ماه رمضان و حمایت ناتو، زلمی خلیل‌زاد و سازمان همکاری‌ اسلامی از این درخواست، طالبان آتش‌بس موقت را رد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید از زمان امضای موافقت‌نامه میان نمایندگان ایالات متحده و طالبان، شبه‌نظامیان اسلام‌گرا دست‌کم ۴۵۰۰ حمله را علیه نیروهای دولتی سازماندهی و اجرا کرده اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهار انفجار پیاپی در پایتخت افغانستان

سازمان ملل: خشونت‌ها در افغانستان پس از توافق طالبان و آمریکا افزایش یافته است

پیشرفت در مذاکرات افغانستان؛ طالبان ۲۰ زندانی را آزاد می‌کند