سازمان ملل: خشونت‌ها در افغانستان پس از توافق طالبان و آمریکا افزایش یافته است

سازمان ملل: خشونت‌ها در افغانستان پس از توافق طالبان و آمریکا افزایش یافته است
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یوناما می گوید که در سه ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

آگهی

مأموریت همکاری سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در آخرین گزارش خود از افزایش خشونت‌ها در افغانستان پس از امضای توافق صلح بین گروه طالبان و ایالات متحده آمریکا خبر داد.

یوناما می گوید که در سه ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد همچنین می گوید که در جریان مذاکرات منجر به امضای توافق صلح ۲۹ فوریه میان طالبان و واشنگتن، برای مدت کوتاهی افغانستان دوره نسبتا آرامتری از سر گذراند، با این حال پس از امضای توافق، حملات خشونت بار در افغانستان افزایش داشته است.

یوناما در بیانیه‌ای که به همراه گزارش سه ماه خود منتشر کرده است، می گوید: « گزارش ما حاکی از افزایش نگران کننده خشونت‌ها در ماه مارس در افغانستان است، زمانی که انتظار می رفت دولت افغانستان و طالبان مذاکرات صلح را آغاز کنند.»

بر اساس این گزارش با اینکه تعداد قربانیان در افغانستان در ماه مارس افزایش یافته است با این حال بیلان کلی سه ماه اول سال ۲۰۲۰ گویای کاهش ۲۹ درصدی قربانیان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی است. کاهش درگیری‌ها در ماه ژانویه و فوریه و همچنین یک هفته آتش بس توافق شده میان آمریکا و طالبان باعث کاهش تعداد قربانیان نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی شده است.

یوناما گفته است که نیروهای طرفدار دولت دو برابر بیشتر از جنگجویان طالبان در سه ماه اول سال جاری میلادی در کشتن کودکان نقش داشته‌اند که عمدتا به دلیل حملات هوایی و گلوله باران مناطقی بوده که گمان می رفته است جنگجویان طالبان در آن مناطق حضور دارند.

بر اساس توافقنامه امضا شده بین نمایندگان گروه طالبان و ایالات متحده آمریکا، نیروهای آمریکایی و خارجی تا ماه اوت سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می شوند به این شرط که طالبان ضمانت‌های امنیتی را اجرا و گفتگو با دولت افغانستان را آغاز کند.

با این حال نارضایتی دولت افغانستان از برخی مفاد توافقنامه بین طالبان و آمریکا باعث شده که طالبان و دولت افغانستان نتوانند تاکنون اختلافاتشان را حل و مذاکرات را آغاز کنند.

همین اختلافات باعث شد که گروه طالبان درماه مارس حملاتش را از سر بگیرند و نیروهای نظامی دولت افغانستان نیز حملاتی بر علیه این گروه سازماندهی کنند.

حملات اخیر در افغانستان بیشتر در مناطق روستایی و شهرهای کوچک رخ داده‌اند زیرا طبق توافق طالبان و آمریکا، شورشیان توافق کرده‌اند که به شهرهای بزرگ حمله نکنند.

گزارش سازمان ملل ساعاتی پس از آن منتشر شد که فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات با طالبان از این گره خواست که با آتش بس بشردوستانه در وضعیتی که افغانستان با گسترش ویروس کرونا مواجه است، موافقت کنند.

گروه طالبان تاکنون درخواست‌های متعدد برای آتش بس در طول ماه رمضان را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدال توییتری سخنگوی نظامیان آمریکایی در افغانستان با سخنگوی طالبان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد