نتیجه پژوهش علمی: دلفین‌ها همدیگر را با نام اختصاصی صدا می‌زنند

نتیجه پژوهش علمی: دلفین‌ها همدیگر را با نام اختصاصی صدا می‌زنند
Copyright یورونیوز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یافته‌های دانشمندان در این مطالعه می‌تواند پیامدهای مهمی در ردیابی و حفاظت از دلفین‌ها در سطح جهان داشته باشد.

آگهی

نتایج یک پژوهش علمی که دانشمندان دانشگاه ادیت کاوان (ECU) و دانشگاه کرتین استرالیا انجام داده‌اند نشان می‌دهد که دلفین‌ها هر کدام سوت مخصوص به خود را دارند و یکدیگر را به نام‌هایی صدا می‌زنند که هر کدام مختص یکی از آنهاست.

در بخشی از این مطالعه، دلفین‌های پوزه‌بطری در رودخانه سوان در غرب استرالیا مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا هر یک از صداهای یگانه سوت می‌تواند به یک حیوان منتسب باشد یا نه.

دانشمندان برای ردیابی گروه‌های دلفین، به جای نگاه کردن از صدا استفاده کردند. این نخستین باری بود که از شیوه ردیابی صوتی یا آکوستیک برای ردیابی دلفین‌ها در این منطقه استفاده می‌شد. در پایان این آزمایش دانشمندان متوجه شدند که بیش از ۵۰۰ سوت تولید شده به طور جداگانه با تصاویر گرفته شده از دلفین‌ها به شکل انفرادی مطابقت دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کریستین ارب، استاد دانشگاه کرتین در این زمینه به خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «سوت مانند نام اختصاصی دلفین است. هر دلفین به صورت انفرادی، سوت امضایی یگانه خود را دارد و هنگام جدا شدن از گروه آن سوت را ایجاد می‌کند تا حیوانات دیگر بتوانند او را پیدا کنند.»

یورونیوز

با این حال او می‌گوید به دلیل آن که دلفین‌ها گله‌ای زندگی می‌کنند، تشخیص این که کدام سوت متعلق به کدام حیوان است برای پژوهشگران کار ساده‌ای نبوده است. محققان با استفاده از چند هیدروفن یا آب‌لرزه‌یاب دستی که در کنار یک اسکله کوچک در عمق یک و نیم متری مستقر کردند، قادر به شنیدن ارتباط صوتی دلفین‌ها با یکدیگر با فرکانس بالا بودند. آنها با این آزمایش متوجه شدند که همه سوت‌های تولیدشده مال همه دلفین‌ها نیست.

یافته‌های دانشمندان در این مطالعه می‌تواند پیامدهای مهمی در ردیابی و حفاظت از دلفین‌ها در سطح جهان داشته باشد.

خطراتی که جان دلفین‌ها را در طبیعت تهدید می‌کند معمولا از جنس همان خطراتی است که برای سایر ماهی‌ها وجود دارد. صید شدن برای اهداف تجاری، افتادن در تور ماهیگیران، آسیب دیدن در نتیجه فعالیت‌‌های انسانی مانند سر و صدای زیر آب ناشی از حمل و نقل دریایی، اکتشاف نفت و گاز، فعالیت نظامی و آلودگی‌های انسانی از جمله این خطرات است.

دلفین پوزه‌بطری معمولی گونه‌ای جانوری است که به باهوشی و بامزگی شناخته شده است و شکل خاص دهان آنها لبخندی زیبا و دائمی را نشان می‌دهد. طول عمر متوسط آنها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دامپزشکان تایلندی چگونه یک بچه دلفین را از مرگ نجات دادند؟

بزرگترین نمونۀ سمی‌ترین عنکبوت نر جهان در استرالیا پیدا شد

قدرت درک زبان؛ ️سگ‌ها از کلمات ما چه می‌فهمند؟