میزان خطر ابتلا به کرونا در بین سیگاری‌ها؛ سازمان جهانی بهداشت چه می‌گوید؟

افراد سیگاری و ابتلا به ویروس جدید کرونا
افراد سیگاری و ابتلا به ویروس جدید کرونا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با توجه به اینکه تصور می‌شود هر ساله حدود هشت میلیون نفر به‌خاطر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، در روزهای اخیر انتشار نتایج تحقیق‌ گروهی از دانشمندان فرانسوی درباره اینکه افراد سیگاری کمتر به ویروس جدید کرونا مبتلا می‌شوند بحث برانگیز شده است.

آگهی

با توجه به اینکه تصور می‌شود هر ساله حدود هشت میلیون نفر به‌خاطر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، در روزهای اخیر انتشار نتایج تحقیق‌ گروهی از دانشمندان فرانسوی درباره اینکه افراد سیگاری کمتر به ویروس جدید کرونا مبتلا می‌شوند بحث برانگیز شده است.

چند تن از محققان در یکی از بیمارستان‌های پاریس با بررسی آماری مبتلایان به ویروس جدید کرونا دریافته بودند که شمار افراد سیگاری در میان بیمارانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند به طرز معناداری کم است. آنها در همین راستا در نظر دارند تحقیقی بالینی در مورد تاثیر احتمالی نیکوتین در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ را انجام دهند.

البته محققان در این بررسی هشدار داده‌اند که نیکوتین خود عامل اعتیاد به سیگار است: «استعمال دخانیات عواقب آسیب‌شناختی شدیدی دارد و برای سلامتی به عنوان خطری جدی محسوب می‌شود.»

با این وجود اخیرا اطلاعات و شواهد جدیدی درباره ارتباط بین کشیدن سیگار و بیماری کووید ۱۹ منتشر شده است.

متخصصان سازمان جهانی بهداشت در این زمینه چه می‌گویند؟ آیا افراد سیگاری کمتر احتمال دارد به ویروس کرونا مبتلا شوند؟

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، پاسخ به این سوال منفی است و افراد سیگاری در مقابل ابتلا به این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.

سیگار کشیدن به این معنی است که انگشتان دست (و احتمالا سیگارهای آلوده) با لب‌ها در تماس هستند که همین موضوع احتمال انتقال ویروس از دست به دهان را افزایش می‌دهد
سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت در این زمینه گفت: «سیگار کشیدن به این معنی است که انگشتان دست (و احتمالا سیگارهای آلوده) با لب‌ها در تماس هستند که همین موضوع احتمال انتقال ویروس از دست به دهان را افزایش می‌دهد.»

متخصصان این سازمان همچنین معتقدند که افراد سیگاری ممکن است دچار بیماری‌های ریوی یا کاهش ظرفیت ریه شوند که این موضوع نیز خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک را افزایش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که تنباکو سیستم تنفسی فرد سیگاری را تضعیف می‌کند و به این ترتیب فرد در مقابل ویروس آسیب‌پذیرتر است.

این سازمان همچنین به افرادی که از قلیان استفاده می‌کنند نیز اشاره دارد و معتقد است که اشتراک قلیان که کاری معمول است می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس را نیز بالا ببرد.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که در زمان شیوع سندرم تنفسی خاورمیانه معروف به مرس در سال ۲۰۱۲ افراد سیگاری بیش از افراد غیر سیگاری جان خود را از دست دادند.

سازمان جهان بهداشت در بیانیه دیگری که در اختیار یورونیوز قرار داد، اعلام کرد که متخصصان این سازمان در حال بررسی تحقیقات و مطالعات درباره سیگار کشیدن و نیکوتین هستند.

AP
آیا سیگاری‌ها کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند؟AP

این سازمان می‌گوید که شواهد موجود نشان می‌دهد که شدت بیماری کووید ۱۹ در بین سیگاری‌ها بیشتر است.

طبق گزارشی که ماه مارس از سوی مرکز کنترل بیماری‌های اروپا منتشر شد، سیگاری‌ها به‌عنوان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر ویروس جدید کرونا معرفی شده‌اند.

طبق این گزارش افراد سیگاری در بدنشان سطح بالاتری از آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE2) را دارند. این مولکول در سطح سلول‌های ریوی قرار دارد و نقطه اتصال ویروس کرونا است. ویروس کرونا با اتصال به این آنزیم ، قادر به ورود به سلول و آلوده کردن آن است.

گرچه داده‌های موجود محدود است اما مطالعات علمی صورت گرفته از سوی سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل بیماری‌های اروپا نشان می‌دهد که سیگار کشیدن می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به عوارض جدی ناشی از عفونت کووید ۱۹ کند.

توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت از سوی مقام‌های کشورهای اروپایی تکرار شده است.

اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، در این دوران بهترین زمان برای انجام آن است
پرفسور کریس ویتی،
مشاور ارشد پزشکی دولت بریتانیا

یک بنیاد محلی وابسته به مرکز سلامت همگانی بریتانیا نیز اخیرا با انتشار اطلاعاتی درباره ویروس جدید کرونا، گفته که خطر ابتلا به این ویروس در افراد سیگاری افزایش یافته است.

آگهی

پرفسور کریس ویتی، مشاور ارشد پزشکی دولت بریتانیا نیز در اینباره گفت: «اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، در این دوران بهترین زمان برای انجام آن است.»

وزارت بهداشت فرانسه نیز در اینباره گفت که افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا نیستند بلکه بیشتر در معرض خطر ایجاد شرایط جدی هستند.

فرانسه پس از انتشار مطالعه برخی از محققان این کشور فروش داروها و مواد حاوی نیکوتین در داروخانه‌ها را به شدت محدود کرده است. در همین حال، فروش آنلاین مواد دارای نیکوتین نیز به‌طور کلی ممنوع شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویروس‌کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ایران ۶۳ و در افغانستان ۴ قربانی گرفت

مرکز پیشگیری از بیماری اروپا: واکسن کرونا تا آخر ۲۰۲۱ آماده نمی‌شود

راست‌آزمایی یک باور سیگاری‌ها؛ آیا سیگار کشیدن شما را لاغر نگه می‌دارد؟