پیام دبیرکل سازمان ملل در روز زمین: جهان با خطری بدتر از کرونا روبروست

پیام دبیرکل سازمان ملل در روز زمین: جهان با خطری بدتر از کرونا روبروست
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شورای عالی اقلیم» فرانسه نیز در پیامی به مناسبت این روز خواستار آن شد که جهان در دوران پساکرونا به زمینی «سبز» بازگردد، «نه خاکستری».

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی زمین هشدار داد که جهان با «تهدیدی بزرگ‌تر از کرونا» روبروست و از دولت‌ها خواست تا آن دسته از راه حل‌های اقتصادی را که برای مقابله با کرونا برمی‌گزینند، برای «اضطراری شدیدتر» یعنی تغییرات آب و هوایی نیز در نظر بگیرند.

در روزگار کرونایی حاضر به نظر می‌رسد آلودگی هوا و میزان دود در بسیاری از شهرهای جهان به دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها و کم شدن تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها کاهش یافته است. برآورد تأثیر بیماری همه‌گیر کووید۱۹ بر سطح آلودگی در جهان در حال حاضر امکان‌پذیر نیست اما امید است که بهبودی از این بحران، جهان را به سمت آینده‌ای سبزتر سوق دهد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گوترش در پیام خود به همین مناسبت ابراز امیدواری کرد که دوران پساکرونا به یک «فرصت واقعی» برای انجام امور درست برای آینده تبدیل شود. او گفت: «تنوع زیستی در حال کاهش بوده و اختلال در آب و هوا در حال نزدیک شدن به نقطه بدون بازگشت است. ما باید قاطعانه عمل کنیم تا بتوانیم سیاره خود را هم در برابر ویروس و هم در برابر تهدید اختلال حاضر در وضعیت آب و هوایی محافظت کنیم.»

آقای گوترش در پیام خود خواستار آن شده که بخشی از مبالغ هنگفت خرج شده برای رهایی از کرونا، به ایجاد مشاغل جدیدی در دوران گذار «پاک و سبز» منجر شود. وی گفت: «حالا که پول مالیات‌دهندگان برای نجات کسب و کارها خرج می‌شود، بهتر است این پول صرف دستیابی به مشاغل سبز و توسعه پایدار شده و به بخش‌های بادوام‌تر سرازیر شود.»

آسوشیتدپرس

دبیرکل سازمان ملل با این توصیه، مخالفت خود را با کمک کشورها به صنعت بیمار نفت نیز ابراز کرد و هشدار داد: «یارانه‌های سوخت باید به پایان برسد و آلاینده‌ها باید هزینه آلودگی خود را پرداخت کنند.»

پیام‌های دیگر

امروز پنجاهمین سالگرد نامگذاری «سال زمین» است و به همین مناسبت رویدادهایی آنلاین با پیام‌های ویدئویی افرادی همچون پاپ فرانسیس و برخی از کنشگران بنام محیط زیست مانند ال گور، الیزابت وارن و راجر واترز برگزار شد.

«شورای عالی اقلیم» فرانسه نیز در پیامی به مناسبت این روز، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بحران کرونا در جهان خواستار آن شد که جهان در دوران پساکرونا به زمینی «سبز» بازگردد، «نه خاکستری».

اقلیم، تندرستی، پیشگیری بهتر، درمان بهتر. پیام شورای عالی اقلیم فرانسه به مناسبت روز زمین

این شورا در پیام خود ضمن دعوت دوباره به نجات زمین با روش‌های «ساده»، راه حل‌هایی عینی از جمله استفاده از «خودروهای پاک» را برای دوران پساکرونا پیشنهاد کرده است.

«شورای عالی اقلیم» نهاد مستقلی است که امانوئل ماکرون آن را برای سیاست‌گذاری‌های عمومی در زمینه تغییرات آب و هوایی و اقلیمی بنیان نهاده است.

آسوشیتدپرس
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا در ترکیه؛ قفسۀ ویژه کفش نمازگزاران از بسته‌های پاستا پُر شد

آلودگی‌ ناشی از زباله‌های پلاستیکی؛ چه کشورهایی بیشترین سوءمدیریت را دارند؟

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟