راننده سازمان جهانی بهداشت حین انتقال نمونه‌های کرونا در میانمار کشته شد

راننده سازمان جهانی بهداشت حین انتقال نمونه‌های کرونا در میانمار کشته شد
Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر سازمان ملل در میانمار می‌گوید که این راننده در زمان حمله، با خودرو آرم‌دار در نزدیکی شهر مینبیا در حال انتقال نمونه‌های تست کرونا از سیتوه در استان راخین به یانگون، پایتخت بوده است.

آگهی

راننده یک خودرو متعلق به سازمان جهانی بهداشت در میانمار بر اثر تیراندازی در جریان درگیری‌های مسلحانه نیروهای دولتی میانمار و شورشیان آراکان کشته شد.

در جریان این تیراندازی مرگبار که روز دوشنبه روی داد، یک مسئول وزارت بهداشت و ورزش میانمار نیز که سرنشین این خودرو بود به شدت مجروح شده است. دفتر سازمان ملل در میانمار با تأیید این خبر، هویت راننده را «پیائه سونه وین مائونگ»، ۲۸ ساله اعلام کرده و گفته که او در زمان حمله، با خودرو آرم‌دار در نزدیکی شهر مینبیا در حال انتقال نمونه‌های تست کرونا از سیتوه در استان راخین به یانگون، پایتخت بوده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

درگیری میان نیروهای تاتماداو، وابسته به ارتش میانمار و شورشیان آراکان در استان مسلمان‌نشین راخین در چند روز گذشته افزایش یافته و تنها در روز ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) به کشته شدن چندین تن از غیرنظامیان انجامید.

دقیقا مشخص نیست که خودرو سازمان جهانی بهداشت در چه شرایطی هدف حمله قرار گرفته است. هر یک از طرف‌های درگیر در نزاع مسلحانه جاری در میانمار دیگری را به تیراندازی و کشتن راننده این سازمان متهم کرده‌اند.

مقامات ارتش آراکان که از اقلیت مسلمان روهنگیا در ایالت راخین حمایت می‌کنند گفته‌اند که نقشی در این تیراندازی نداشته‌اند. ماج‌گن تون‌تون نی، سخنگوی ارتش میانمار نیز گفته است دلیلی ندارد نیروهای دولتی به خودرو سازمانی شلیک کنند که «در حال کمک به مردم» این کشور هستند.

از سوی دیگر در پی کشته شدن کارمند سازمان جهانی بهداشت در روز دوشنبه، شانزده سازمان مردم‌نهاد حقوق بشری بین‌المللی روز سه شنبه از طرف‌های درگیر در خشونت‌های استان راخین خواستند تا سلاح های خود را کنار بگذارند.

این سازمان‌ها با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده‌اند که درگیری و خشونت «بر ظرفیت تشخیص طبی موارد کووید ۱۹ به عنوان یک عنصر اساسی در مبارزه با این بیماری» تأثیر می‌گذارد.

آنها در بیانیه خود همچنین آورده‌اند: «درگیری مداوم در استان‌های راخین و چانه میانمار بین تاتماداو و ارتش آراکان باعث افزایش تلفات غیرنظامیان می‌شود، ضمن اینکه در شرایط بحران کرونا دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های درمانی فوری به ویژه برای مردم مناطق نیازمند را به شدت دشوار می‌سازد.»

درگیری مداوم در استان‌های راخین و چانه میانمار بین تاتماداو و ارتش آراکان باعث افزایش تلفات غیرنظامیان می‌شود، ضمن اینکه در شرایط بحران کرونا دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های درمانی فوری به ویژه برای مردم مناطق نیازمند را به شدت دشوار می‌سازد.
از متن بیانیه ۱۶ سازمان مردم‌نهاد درباره خشونت‌ها در میانمار

بر اساس آمار رسمی تا کنون ۱۱۹ مورد ابتلا به کرونا در میانمار مشاهده شده و ۵ تن نیز بر اثر ابتلا به این بیماری در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. با این حال احتمال می‌رود آمار کرونا در این کشور بسیار بالاتر باشد، زیرا کارشناسان بر این باورند که در کشورهای فقیر به دلیل کمبود امکانات، به اندازه کافی از افراد تست گرفته نمی‌شود و بنابراین موارد زیادی از ابتلا به کرونا ناشناخته می‌ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گشایش جشنوارهٔ اقلیت‌های نژادی میانمار

خشونت کم سابقه در ایالت راخین میانمار با بیش از یکصد کشته

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند