در مرگبارترین تیراندازی در تاریخ کانادا دست‌کم ۱۶ نفر کشته شدند

در مرگبارترین تیراندازی در تاریخ کانادا دست‌کم ۱۶ نفر کشته شدند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قاتل فردی سفیدپوست و کانادایی تبار است و هنوز انگیزه او از انجام این عملیات روشن نشده است.

آگهی

مرگبارترین تیراندازی در تاریخ کانادا در روز یکشنبه ۱۹ آوریل در استان نوا اسکوشیا، حداقل ۱۶ کشته برجای گذاشت. یک افسر پلیس هم در این تیراندازی به قتل رسید.

عامل این تیراندازی‌ها، گابریل ورتمن مرد ۵۱ ساله با اصالت کانادایی بوده که با پوشیدن لباس پلیس و با استفاده از خودرویی شبیه خودروی پلیس سلطنتی کانادا به سمت مردم آتش گشود.

عملیات تعقیب و گریز قاتل، بیش از ۱۲ ساعت به طول انجامید و در نهایت پلیس توانست ورتمن را از پای در بیاورد.

پلیس منطقه نوا اسکوشیا کانادا گفته است دست‌کم ۱۶ نفر در این تیراندازی‌ها جان خود را از دست داده‌اند، اما هنوز آمار قطعی منتشر نشده است.

پلیس کانادا با اعلام اینکه تحقیقات در این خصوص ادامه دارد گفته است: «هنوز انگیزه انجام این تیراندازی‌ها روشن نیست و با بررسی بیشتر ماجرا، جزئیات این پرونده به اطلاع عموم خواهد رسید.»

پس از آغاز تیراندازی‌ها، پلیس به مردم شهر کوچک پورتاپیکه که در ۶۰ مایلی هالیفاکس قرار دارد، هشدار داده بود در خانه‌های خود بمانند و درهای منازل خود را قفل کنند.

پلیس ابتدا اعلام کرده بود قاتل در یک پمپ‌بنزین دستگیر شده ، اما در ادامه در اصلاحیه‌ای اعلام کرد قاتل کشته شده است. مقامات پلیس جزئیات چندانی در خصوص چگونگی جان باختن گابریل ورتمن منتشر نکردند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در بیانیه‌ای با ابراز تاسف از جان باختن شهروندان کانادایی، آن‌را «خشونتی بی معنی» خواند.

آقای ترودو در این بیانیه با ابراز همدردی با کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند اظهارداشت: «من از کسانی که هر روز برای اجرای قانون واطمینان یافتن از تامین امنیت و رفاه ما، جان خود را به خطر می‌اندازند تشکر می‌کنم. نظم و امنیت ما حاصل فداکاری و خدمات بی دریغ نیروهای پلیس است.»

نخست وزیر کانادا همچنین از مردم این کشور خواست با همراهی یکدیگر در کنار خانواده‌هایی که در این تیراندازی‌ها دوستان و عزیزان خود را از دست داده‌اند، همدردی کنند.

این مرگبارترین حادثه تیراندازی در تاریخ کانادا به شمار می‌رود. کانادا قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حمل اسلحه وضع کرده است. پس از تیراندازی دسته‌جمعی در سال ۱۹۸۹ که در آن ۱۵ نفر در مونتریال این کشور به قتل رسیدند، داشتن اسلحه ثبت نشده جرم محسوب می‌شود. همچنین خرید اسلحه در کانادا نیاز به آموزش، ارزیابی، توصیه دو نفر، اطلاع به همسر و همچنین بررسی پرونده کیفری فرد دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کانادا؛ تیراندازی در مرکز اتاوا یک کشته و سه مجروح بر جا گذاشت

تیراندازی در اطراف مقر سرویس امنیت فدرال روسیه

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد