انتقاد از بورکینافاسو به دلیل اعدام زندانیان به بهانه مبارزه با تروریسم

انتقاد از بورکینافاسو به دلیل اعدام زندانیان به بهانه مبارزه با تروریسم
Copyright AP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید که دولت بورکینافاسو با ادعای «استهزاآمیز» مبارزه با تروریسم ده ها زندانی را به اتهام جنایت جنگی اعدام کرده است.

آگهی

سازمان دیده بان حقوق بشر خواستار پاسخگویی دولت بورکینافسو در ارتباط با کشتار چند زندانی به اتهام جنایات جنگی شد. به گفته این سازمان حقوق بشری، نیروهای امنیتی بورکینافاسو در اوائل ماه آوریل، ماه جاری میلادی، ۳۱ زندانی را اعدام کرده اند.

کورین دوفکا ، مدیر منطقه ساحل دیده بان حقوق بشر می گوید که نیروهای امنیتی طی «عملیات استهزاآمیز» ضدتروریسم ۳۱ زندانی را به اتهام جنایت جنگی به قتل رسانده اند و امکان دارد به «قساوت‌های بیشتر» نیز دست بزنند. وی افزود: «دولت این کشور باید سوءاستفاده‌های امنیتی را متوقف كند و به طور كامل در مورد این واقعه هولناک تحقیق كرده و به یک استراتژی ضد تروريسم با احترام به حقوق بشر متعهد شود.»

دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای نوشت: «قربانیان، همگی از جمعیت عشایری مسلمان پوهل پس از چند ساعت بازداشت در شهر شمالی جیبو در ۹ آوریل کشته شدند.»

این سازمان غیردولتی گفته است كه با ۱۷ نفر از مردم شاهد درباره این قتل عام مصاحبه كرده است، از جمله ۱۲ نفر که شاهد بازداشت و دفن بودند. شاهدان می گویند كه این مردان هنگام «انجام فعالیت‌های روزمره خود از جمله آب دادن به حیوانات و یا در حالی در مقابل خانه‌هایشان نشسته بودند، دستگیر شدند.» به گفته شاهدان هیچ کدام از بازداشتی‌ها به هنگام دستگیری اسلحه حمل نمی کرد.

گروه‌های افراطگرای اسلامی، از جمله برخی که در ارتباط با داعش از سال ۲۰۱۴ قرار دارند، در منطقه ساحل قاره آفریقا فعالیت می کنند. این منطقه پنج کشور بورکینا فاسو، مالی، موریتانی ، نیجر و چاد را دربر می گیرد. برای مهار این تهدیدها دولت‌های منطقه‌ای با کمک کشورهای غربی از جمله فرانسه تلاش زیادی کرده اند. شش سال است که ارتش فرانسه در مالی به نیروهای دولتی در مبارزه با شورشیان اسلام گرا کمک می کند.

براساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر ، حداقل ۳۰۰ غیرنظامی از سال ۲۰۱۷ توسط گروههای مسلح اسلامگرا در بورکینا فاسو کشته شده اند، در حالی که نیروهای امنیتی دولتی به بهانه تلاش برای پاکسازی شورشیان بر اساس ادعای خود صدها تن از اعضای این گروه‌ها را قربانی کرده اند اما معلوم نیست چند درصد متهمان عضوی از این گروه‌های اسلام گرای افراطی بوده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنِ در محاصره پلیس تونس، خود و نوزادش را با انتحار کشت

آیا رئیس باند مخوف «باربیکیو» که خود را «رابین‌هود خدا ترس» می‌نامد قدرتمندترین فرد هائیتی است؟

تیراندازی شدید در نزدیکی کاخ ملی هائیتی در پورتو پرنس