معاون وزارت بهداشت: وضعیت کرونا در تهران نگران کننده است

معاون وزارت بهداشت: وضعیت کرونا در تهران نگران کننده است
Copyright AP Photo/Vahid Salemi
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایرج حریرچی تاکید کرد تا زمان ساخت واکسن یا دارو برای مبارزه با این ویروس، کرونا همچنان وجود خواهد داشت. به همین دلیل تا زمان کشف هرگونه واکسن یا دارویی «باید با زندگی با کرونا عادت کنیم.»

آگهی

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت روز شنبه از روند نزولی ابتلا به کرونا در برخی از استان‌های پرخطر ایران خبر داد اما در مقابل، وضعیت شیوع کرونا در تهران را نگران کننده دانست.

بنا بر گزارش ایسنا آقای حریرچی هشدار داد: «از آنجایی که تهران نقش کلیدیِ ارتباطی با سایر استان‌ها دارد، هرگونه وجود و شیوع ویروس حتی در حد متوسط هم می‌تواند باعث انتشار به سایر شهرها و بویژه شهرهای اطراف تهران شود که تبادل زیادی از نظر اشتغال دارند.»

او افزود: «سطح ترافیکی که امروز [شنبه] در سطح شهر تهران بود، ما را نگران می‌کند. زیرا هر یک از این افراد می‌توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند. »

او درباره چگونگی انجام آزمایش‌های کرونا و تفاوت دیدگاه‌ها در باره آمارهای ایران از شمار مبتلایان به این ویروس نیز گفت: «یک نقص ما این بود که تست‌مان را برای افراد بستری انجام می‌دادیم و در افراد سرپایی کمتر تست انجام داده بودیم، زیرا اپیدمی در کشور ما زودتر شروع شد و در آن زمان اصلا تست نداشتیم. اما اکنون با اقداماتی که انجام دادیم، تست‌های سرپایی بسیار بیشتری را انجام می‌دهیم.»

آقای حریرچی همچنین مدعی شد که ایران توانسته است روند مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را کنترل کند و افزود: «روند صعودی‌مان در میزان مرگ‌ومیر را کنترل کردیم و به خط صاف رسیده که به عنوان مهم‌ترین دستاورد مطرح است که کشورهای کمی توانستند به این دستاورد برسند.»

در صورت عدم رعایت، احتمال بازگشت بیماری وجود دارد

معاون وزیر بهداشت احتمال بروز موج دوم شیوع کرونا در کشور را نیز بعید ندانست و گفت: «اگر روال به سابق بازگردد که این اقدام مدنظر هیچکس نیست، مطمئنا شاهد یک موج بازگشت ویروس خواهیم بود. هیچکس در کشور، در دولت و ملت خواهان این موضوع نیست. اما در صورت عدم رعایت، احتمال بازگشت بیماری وجود دارد.»

برای ساخت داروی کرونا حداقل ۱۸ ماه وقت لازم است

ایرج حریرچی تاکید کرد تا زمان ساخت واکسن یا دارویی برای مبارزه با این ویروس، کرونا همچنان وجود خواهد داشت. به همین دلیل تا زمان کشف هرگونه واکسن یا دارویی در این راستا «باید با زندگی با کرونا عادت کنیم.»

به گفته او برای ساخت هر دارو یا واکسنی که در مقابل کرونا موثر واقع شود، به حداقل ۱۸ ماه زمان نیاز است آنهم مشروط به اینکه ویروس کرونا نیز «مانند سارس دچار تغییر معنی‌داری نشود.»

بنا بر آخرین آمار منشر شده، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تا روز شنبه ۵۵ هزار و۷۴۳ نفر بوده است و طی دو ماه گذشته نیز در مجموع ۳۴۵۲ نفر در اثر آلودگی به کووید ۱۹ جان باخته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد

انسان‌ها چگونه بدون واکسن زنده‌ ماندند؟

در مورد شیوع بیماری‌های تنفسی در چین چه می‌دانیم؟