سقوط چشمگیر آمار جرم و جنایت در شرایط قرنطینه در ایتالیا و فرانسه

سقوط چشمگیر آمار جرم و جنایت در شرایط قرنطینه در ایتالیا و فرانسه
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان پلیس فرانسه اعلام کرد با آغاز قرنطینه عمومی به دلیل بحران کرونا از میزان قاچاق مواد مخدر در این کشور هم در سطح عمده‌فروشی و هم در سطح خرده‌فروشی به شدت کاسته شده است.

آگهی

میزان جرم و جنایت از زمان آغاز قرنطینه کرونا تا کنون در ایتالیا به شدت کم شده به طوری که میانگین موارد گزارش شده آن تنها در یک ماه بیش از ۶۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارشی که وزارت کشور ایتالیا به تازگی منتشر کرده، از روز یکم تا ۲۲ ماه مارس در کل ایتالیا ۵۲ هزار و ۵۹۶ مورد جرم و جنایت ثبت شده در حالی که این آمار در همین بازه زمانی در سال گذشته میلادی ۱۴۶ هزار و ۷۶۲ مورد بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این گزارش رسمی که درصد کاهش موارد مختلف جرائم در آن آمده، بیشترین کاهش جرائم مربوط به موارد سوء استفاده از روسپیگری است که به میزان دست کم ۷۷ درصد افت را نشان می‌دهد. سایر جرایم نیز مانند خشونت جنسی به میزان ۶۹.۹ درصد، دزدی‌ها به طور کلی ۶۷.۴ درصد، سرقت از منزل ۷۲.۵ درصد و جرائم مربوط به مواد مخدر ۴۶ درصد کمتر شده است.

در این حال کمترین میزان افت جرائم در ایتالیا در همین مدت مربوط به بدرفتاری در خانواده بوده که گزارش وزارت کشور میزان آن را ۴۳.۶ ذکر کرده است. بنا به گزارش دولت ایتالیا شمار جرائم در پیوند با مواد مخدر نیز به دلیل قطع زنجیره قاچاق در این کشور به شدت کاهش یافته است.

این گزارش با این حال تأکید کرده که شاید شدت سختگیری شرایط قرنطینه عامل اصلی در کاهش آمار جرم و جنایت نباشد، زیرا برای مثال در استان لمباردی که نخستین کانون کرونا در ایتالیا بوده و مقررات قرنطینه نیز از آنجا آغاز شد، کاهش آمار تا حدودی کمتر سایر استان‌ها بوده است.

کاهش چشمگیر قاچاق مواد مخدر در فرانسه

همزمان پلیس فرانسه اعلام کرد با آغاز قرنطینه عمومی به دلیل بحران کرونا از میزان قاچاق مواد مخدر در این کشور هم در سطح عمده‌فروشی و هم در سطح خرده‌فروشی به شدت کاسته شده است.

در واقع با وضع مقررات سختگیرانه برای منع رفت و آمد عمومی و بسته شدن مرزها و نیز به دلیل کنترل شدیدتر و آسان‌تر پلیس در جاده‌ها، بازار سیاه مواد مخدر و قاچاق آن در فرانسه بیش از هر زمان دیگری کساد شده است.

روزنامه لوموند چاپ پاریس با انتشار گزارشی در این زمینه از قول یک فرمانده پلیس مبارزه با مواد مخدر فرانسه به نام ویرژینی لائه در این زمینه می‌نویسد: «این البته ناراحت کننده است که بگوییم کرونا موفق شده. اما در واقع در جایی که ما در تأمین امنیت استان ایل دو فرانس (به مرکزیت پاریس) کم آوردیم، کرونا موفق به این کار شده است.»

خانم لائه به لوموند گفته است که در حال حاضر بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر به شیوه‌های گوناگون در حال مصرف مقادیری هستند که پیش ذخیره کرده‌اند، اما ممنوعیت تردد، چرخه قاچاق این مواد را تقریبا متوقف کرده است.

ارزش اقتصادی بازار زیرزمینی مواد مخدر در فرانسه ۳.۵ میلیارد یورو در سال تخمین زده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا در ایتالیا؛ آی سی یو سهم کسانی که «شانس زندگی بیشتری دارند»

واقعیتی تاریخی یا ادعایی حزبی؛ «جنوب ایتالیا از فرانسه و آلمان هم ثروتمندتر خواهد شد»

هشدار ملونی به فرانسه: از نام ایتالیا برای حل مشکلات سیاست داخلی خود خرج نکنید