ساعت زمین؛ امشب اگر همه جا تاریک شد تعجب نکنید

ساعت زمین؛ امشب اگر همه جا تاریک شد تعجب نکنید
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعت ۸ و نیم امشب، شنبه ۲۸ مارس (۹ فروردین) اگر دیدید چراغ خانه همسایه‌تان خاموش شد تعجب نکنید، آنها به کارزاری پیوسته‌اند که «ساعت زمین» نام دارد. درباره این کارزار بیشتر بدانیم.

آگهی

ساعت ۸ و نیم امشب، شنبه ۲۸ مارس (۹ فروردین) اگر دیدید چراغ خانه همسایه‌تان خاموش شد تعجب نکنید، آنها به کارزاری پیوسته‌اند که «ساعت زمین» نام دارد.

کارزار «ساعت زمین» چیست؟

«ساعت زمین» یک سنت سالانه است که بر اساس آن مردم در هر جای جهان که باشند از ساعت ۸ و نیم تا ۹ و نیم شب به وقت محلی خودشان، تمام چراغ‌ها را خاموش می‌کنند. «ساعت زمین» با «روز زمین» که آن هم در پیوند با محیط زیست و کره زمین است، تفاوت دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این حرکت نمادین به منظور آگاهی بخشی در مورد کره زمین و تغییرات اقلیمی صورت می‌گیرد و پیشنهاد آن برای نخستین بار از سوی «صندوق جهانی طبیعت» داده شد. این صندوق بزرگ‌ترین اتحادیه بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست است.

از کی آغاز شد؟

این حرکت نمادین برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ در شهر سیدنی استرالیا آغاز شد. در آن زمان «صندوق جهانی طبیعت» از ۲ میلیون و ۲۰۰ نفر سکنه این شهر خواست تا به مدت یک ساعت چراغ‌ها را خاموش کنند و به این ترتیب در کارزاری علیه تغییرات اقلیمی زمین نقشی نمادین داشته باشند.

از آن زمان به بعد میلیون‌ها نفر از مردم در سرتاسر کره زمین هر سال در این کارزار شرکت کردند. در مدت یک ساعت خاموشی «ساعت زمین» بناهای مهم جهان از جمله برج ایفل پاریس، ساعت بیگ‌ بن لندن، اپرای سیدنی، برج‌العرب امارات، کاخ باکینگهام بریتانیا، کولوسئوم رم، برج میلاد تهران و قصر ادینبورگ اسکاتلند به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند.

هدف این کارزار چیست؟

پیشنهاد دهندگان این کارزار می‌گویند مردم تمام کشورهای جهان با مشارکت در این حرکت یک هدف را در سر دارند: ساختن آینده‌ای با طبیعت‌دوستی.

امسال چگونه در این کارزار شرکت کنیم؟

با توجه به شرایط قرنطینه کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و لزوم ماندن در خانه، پیشنهاد دهندگان کارزار «ساعت زمین» از شما می‌خواهند که در خانه بمانید و تنها از درون خانه و آنلاین در وبسایت آنها، این برنامه را دنبال کنید. آنها گفته‌اند در وبسایت خود پیشنهادهایی هم برای برنامه امسال دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خاموشی در «ساعت زمین»؛ از برج ایفل تا آکروپولیس

خاموشی یکساعته همزمان با سالگرد "ساعت زمین"

برنامۀ ساعت زمین در سراسر جهان برگزار شد