اف بی آی: حقیقت آنچه بر سر لوینسون آمده را پیدا می‌کنیم

رابرت لوینسون مامور سابق اف‌بی‌آی
رابرت لوینسون مامور سابق اف‌بی‌آی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کریس ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز پنجشنبه پس از اینکه اعلام شد رابرت (باب) لوینسون احتمالا در ایران جان باخته است، گفت که اف‌بی‌آی تا کشف حقیقت آنچه برای مامور سابق خود اتفاق افتاده دست از کار نخواهد کشید.

آگهی

کریس ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز پنجشنبه پس از اینکه اعلام شد رابرت (باب) لوینسون احتمالا در ایران جان باخته است، گفت که اف‌بی‌آی تا کشف حقیقت آنچه برای مامور سابق خود اتفاق افتاده دست از کار نخواهد کشید.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، این سخنان در ایمیلی که آقای ری به کارکنان پلیس فدرال آمریکا ارسال کرده، آمده است.

او این ایمیل را یک روز پس از آنکه خانواده لوینسون فاش کرد اخیرا اطلاعاتی از مقام‌های ایالات متحده دریافت کرده‌اند که نشانگر مرگ وی در زندان ایران است، ارسال کرد.

رئیس اف‌بی‌آی در ایمیل خود نوشت که با خانواده لوینسون ملاقات کرده و توضیح داده است که طبق معتبرترین شواهدی که در ۱۳ سال اخیر جمع آوری کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا لوینسون در زندان جان‌باخته است.

آقای ری در ایمیل خود گفته که تحمل این خبر برای او «درد آور» است اما معتقد است که «به خانواده باب [لوینسون] مدیون هستند و باید اطلاعاتی را که جمع آوری شده ارائه کنند.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های دولت ترامپ از ایران خواسته‌اند اطلاعات کامل‌تری درباره لوینسون ارائه کنند.

رابرت لوینسون در ماه مارس سال ۲۰۰۷ میلادی در جزیره کیش مفقود شد. در ابتدا مقامات آمریکایی او را شهروندی معرفی کردند که برای یک شرکت خصوصی کار می‌کرد. اما در سال ۲۰۱۳ نتیجه تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس حکایت از این داشت که رابرت لوینسون در حال انجام ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است. مقام‌های آمریکا تا کنون این گزارش را تکذیب نکرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اواخر سال گذشته در توئیتی نوشته بود که اگر ایران بتواند رابرت لوینسون را برگرداند «گام بسیار مثبتی برداشته خواهد شد.»

واکنش ایران چه بود؟

با این حال، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در واکنش به خبر احتمال مرگ لوینسون در ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر نهایت تلاش خود را برای به دست آوردن مستنداتی درباره سرنوشت دقیق او پس از ترک ایران به عمل آورده ولی هیچگونه نشانه‌ای از زنده بودن وی حاصل نشده است.»

بنا بر اسناد معتبر، نامبرده سال ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است.
عباس موسوی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

وی افزود: «بنابر اسناد معتبر، نامبرده سال‌ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است.»

گرچه خانواده لوینسون اعلام کرده‌اند که دولت آمریکا به آن‌ها گفته که این مامور سابق اف‌بی‌آی در زندان ایران جان باخته است اما عباس موسوی گفت: «اگر برای آمریکا فوت ایشان قطعی شده است، می‌تواند بدون بهره برداری سیاسی و تلاش برای سوءاستفاده از عواطف خانواده لوینسون این موضوع را اعلام کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صورت‌حساب ۲ میلیون دلاری کره‌ شمالی برای زندانی آمریکایی؛ ترامپ تکذیب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آزادی شهروندان آمریکایی گرفتار در ایران شد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها